Με κρατικές ενισχύσεις έχτισε την οικονομική του αυτοκρατορία ο Έλον Μασκ, υποστηρίζει η Washington Post του Τζεφ Μπέζος με δημοσίευμά της.
Την ώρα που ο Έλον Μασκ και η ομάδα του στην υπηρεσία Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας των ΗΠΑ (DOGE) έχουν αποδυθεί σε πογκρόμ απολύσεων στις ομοσπονδιακές υπηρεσίες για να μειώσουν τις κρατικές σπατάλες, ο ίδιος ο Μασκ είναι ένας από τους μεγαλύτερους ωφελούμενους από τους φόρους που καταβάλλουν οι Αμερικανοί πολίτες.
Όπως αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα, οι επιχειρήσεις του υπερυπουργού του Τραμπ έχουν λάβει τουλάχιστον 38 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω κρατικών συμβολαίων, δανείων, επιδοτήσεων και φορολογικών ελαφρύνσεων, συχνά μάλιστα σε καθοριστικές στιγμές. Η οικονομική στήριξη συνέβαλε τα μέγιστα στη δημιουργία του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο, σύμφωνα το αμερικανικό μέσο.
Πακτωλός κρατικού χρήματος στον Μασκ την τελευταία πενταετία
Η χρηματοδότηση του Μασκ εκτίνεται σε μια περίοδο είκοσι ετών περίπου. Λίγο αφότου έγινε διευθύνων σύμβουλος της Tesla την περίοδο που αντιμετώπιζε έλλειψη μετρητών το 2008, ο Μασκ πάλεψε σκληρά για να εξασφαλίσει ένα χαμηλότοκο δάνειο από το υπουργείο Ενέργειας, σύμφωνα με δύο άτομα που συμμετείχαν άμεσα στη διαδικασία, κάνοντας καθημερινές ενημερώσεις με στελέχη της εταιρείας σχετικά με τη γραφειοκρατία και περνώντας ώρες με έναν κυβερνητικό υπάλληλο που είχε ως αρμοδιότητα, τέτοιου είδους δάνεια.
Μόλις η Tesla διαπίστωσε λίγο πριν τα Χριστούγεννα ότι της έλειπε μια βασική πιστοποίηση που χρειαζόταν για να λάβει το δάνειο από την υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA), ο Μασκ απευθύνθηκε απευθείας στην επικεφαλής της υπηρεσίας, Λίσα Τζάκσον, ζητώντας την παρέμβασή της.
Σχεδόν τα δύο τρίτα των 38 δισ. δολαρίων που έχουν εγκριθεί για τις επιχειρήσεις του Μασκ είναι τα τελευταία πέντε χρόνια. Μόνο το 2024, οι ομοσπονδιακές και πολιτειακές κυβερνήσεις δέσμευσαν τουλάχιστον 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια για τις εταιρείες του Μασκ, το υψηλότερο σύνολο μέχρι σήμερα.
Συμβόλαια με NASA, Πεντάγωνο και κυβερνητικές υπηρεσίες
Η πραγματική έκταση της χρηματοδότησης ενδέχεται να είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού η ανάλυση της Washington Post βασίζεται μόνο σε δημόσια διαθέσιμα δεδομένα παραλείποντας τις απόρρητες συμβάσεις άμυνας και πληροφοριών για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Η SpaceX έχει αναπτύξει κατασκοπευτικούς δορυφόρους για το Εθνικό Γραφείο Αναγνώρισης, το τμήμα κατασκοπευτικών δορυφόρων του Πενταγώνου, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Reuters. Η Wall Street Journal ανέφερε ότι η σύμβαση αυτή ήταν αξίας 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, επικαλούμενη έγγραφα της εταιρείας.
Ακόμα, υπάρχουν 52 ενεργά συμβόλαια με επτά κυβερνητικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων της NASA, του υπουργείου Άμυνας και της Γενικής Υπηρεσίας Διοίκησης (GSA), που αναμένεται να αποφέρουν στις επιχειρήσεις του Μασκ άλλα 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα χρόνια.
Οι μεγαλύτερες πηγές κρατικής χρηματοδότησης είναι η NASA και το υπουργείο Άμυνας μέσω της SpaceX, ενώ η Tesla έχει αποκομίσει 11,4 δισεκατομμύρια δολάρια από κρατικά προγράμματα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Επιπλέον, τα φορολογικά κίνητρα των 7.500 δολαρίων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έχουν τονώσει σημαντικά τις πωλήσεις της Tesla, αν και ο Μασκ έχει ζητήσει την κατάργησή τους, υποστηρίζοντας ότι οι ανταγωνιστές του τα χρειάζονται περισσότερο.
Παρά την κρατική χρηματοδότηση, ο Μασκ έχει ασκήσει κριτική στη βιομηχανική πολιτική της κυβέρνησης των Δημοκρατικών, ιδιαίτερα στις επιδοτήσεις προς άλλες εταιρείες. Όπως επισημαίνει ο Τζέφρι Σόνενφελντ από το Yale School of Management, «λίγοι επιχειρηματίες τέτοιου μεγέθους έχουν εξαρτηθεί τόσο πολύ από τα ομοσπονδιακά κεφάλαια» και σημείωσε ότι μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης έχει προέλθει κατά τη διάρκεια κυβερνήσεων των Δημοκρατικών.
Η κρατική χρηματοδότηση παρείχε από νωρίς ζωτικής σημασίας ενισχύσεις στις επιχειρήσεις του Μασκ. Η NASA και το υπουργείο Άμυνας ανέπτυξαν τη SpaceX στα πρώτα της χρόνια με συμβάσεις που τη βοήθησαν να κατασκευάσει υποδομές, ενώ η υπηρεσία ανέχτηκε την αποτυχία της SpaceX να τηρήσει τα χρονοδιαγράμματα, σύμφωνα με τους ερευνητές του Κογκρέσου.
Δάνειο 465 εκατ. δολαρίων για τη «σωτηρία» της Tesla
Το δάνειο ύψους 465 εκατομμυρίων δολαρίων του υπουργείου Ενέργειας, το οποίο έφτασε το 2010, βοήθησε στην αλματώδη άνοδο της Tesla: Με αυτά τα χρήματα, η εταιρεία σχεδίασε και συναρμολόγησε το πολυτελές ηλεκτρικό της σεντάν – το Model S – και αγόρασε ένα εργοστάσιο στο Fremont της Καλιφόρνιας, σύμφωνα με την υπηρεσία. Η Tesla μπήκε στο χρηματιστήριο έξι μήνες αργότερα.
«Η Tesla δεν θα είχε επιβιώσει χωρίς το δάνειο», δήλωσε ένας πρώην υψηλόβαθμος υπάλληλος της εταιρείας που γνωρίζει τα οικονομικά της, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας. «Ήταν ένα κρίσιμο δάνειο σε μια κρίσιμη στιγμή».
Τέλος, η Tesla έχει ωφεληθεί από δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατικές επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις, ιδίως από την πολιτεία της Καλιφόρνια. Ο κυβερνήτης Γκάβιν Νιούσομ έχει τονίσει ότι «χωρίς τις ρυθμιστικές αρχές της Καλιφόρνια, δεν θα υπήρχε Tesla».
Διαβάστε επίσης:
Ντόναλντ Τραμπ: Δασμοί 25% στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση
Γερμανικά ΜΜΕ: Δείπνο για τον Μερτς παραθέτει ο Μακρόν απόψε