Υποστελεχωμένος ήταν ο πύργος ελέγχου του διεθνούς αεροδρομίου Ρόναλντ Ρίγκαν της Ουάσινγκτον την ώρα της αεροπορικής τραγωδίας που στοίχισε τη ζωή σε 67 ανθρώπους, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας New York Times.
Ειδικότερα, σύμφωνα με προκαταρκτική έκθεση της ομοσπονδιακής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας (FAA) που επικαλείται η εφημερίδα, ο αριθμός των ελεγκτών στον πύργο ελέγχου στο αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν «δεν ήταν φυσιολογικός για την ώρα της ημέρας αυτής και τον όγκο της (εναέριας) κυκλοφορίας».
Ο ελεγκτής που ήταν επιφορτισμένος με τις πτήσεις ελικοπτέρων στην περιοχή, έδινε επίσης οδηγίες στους πιλότους αεροπλάνων κατά τη διαδικασία απογείωσης και προσγείωσης. Όμως αυτό το έργο ανατίθεται συνήθως σε δύο ελεγκτές, όχι σε έναν. Ο αυξημένος φόρτος εργασίας για τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας περιπλέκει την κατάσταση. Ένας λόγος είναι ότι οι ελεγκτές χρησιμοποιούν διαφορετικές ραδιοσυχνότητες για να επικοινωνούν με πιλότους ελικοπτέρων και με πιλότους αεροπλάνων. Αυτό σημαίνει πως την ώρα που ένας ελεγκτής συνομιλεί με τους πιλότους ενός ελικοπτέρου και ενός επιβατικού αεροσκάφους, οι δύο κυβερνήτες δεν μπορούν να ακούσουν ο ένας τον άλλον.
Στο δημοσίευμα των New York Times υπογραμμίζεται ότι ο πύργος ελέγχου στο αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν είναι υποστελεχωμένος εδώ και χρόνια. Στην πιο πρόσφατη έκθεση προς το Κογκρέσο των ΗΠΑ σχετικά με την κατανομή εργατικού δυναμικού, υπογραμμιζόταν πως από τον Σεπτέμβριο του 2023 στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο απασχολούνταν 19 πιστοποιημένοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, όταν η FAA και το σωματείο ζητούσε τουλάχιστον 30. Εξαιτίας της υποστελέχωσης, πολλοί ελεγκτές υποχρεώνονταν να εργάζονται έως και 10 ώρες ημερησίως με ένα ρεπό την εβδομάδα.
Προσπάθειες ανάκτησης των δύο αεροσκαφών
Οι ερευνητές συνεχίζουν τις προσπάθειες ανάκτησης των δύο αεροσκαφών που ενεπλάκησαν στη θανατηφόρα σύγκρουση.
Μετά την ανάκτηση των μαύρων κουτιών, οι δύτες σκοπεύουν να «ανασύρουν τα αεροσκάφη» από τις λάσπες και να εντοπίσουν επιπλέον στοιχεία.
«Καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας, πλωτά σκάφη θα παραμείνουν στο σημείο για λόγους ασφαλείας και επιφανειακές έρευνες με τη συνδρομή τοπικών, πολιτειακών και ομοσπονδιακών αρχών», ανέφεραν οι Αρχές.
Βρέθηκαν τα μαύρα κουτιά
Τα δυο μαύρα κουτιά του επιβατικού αεροπλάνου που συνετρίβη στον ποταμό Ποτόμακ μετά τη σύγκρουσή του με ελικόπτερο της αεροπορίας στρατού ανακτήθηκαν χθες από τους ερευνητές, που προσπαθούν να κατανοήσουν τα αίτια της καταστροφής – αν και, κατά τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, πιθανόν οφειλόταν στις πολιτικές προώθησης της διαφορετικότητας στον δημόσιο τομέα των ΗΠΑ.
Ο αποτυπωτής ήχων πιλοτηρίου και ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης του αεροπλάνου, συγκριτικά μικρού Bombardier CRJ700 με 64 επιβαίνοντες, το οποίο συγκρούστηκε προχθές Τετάρτη το βράδυ με ελικόπτερο Sikorsky H-60 Black Hawk με τριμελές πλήρωμα, εντοπίστηκαν κι ανασύρθηκαν από τα παγωμένα νερά του ποταμού που βρέχει την αμερικανική πρωτεύουσα.
Τα δυο μαύρα κουτιά θα αναλυθούν πλέον από ομάδα της αμερικανικής υπηρεσίας ασφάλειας των μεταφορών (NTSB), στην οποία ανατέθηκε να εξακριβώσει τα αίτια του δυστυχήματος χωρίς επιζώντες.
Αξιωματούχοι του NTSB τόνιζαν χθες πως δεν διαθέτουν «επαρκή στοιχεία» σε αυτό το στάδιο για να μιλήσουν για τις αιτίες, ή για να αποκλείσουν παράγοντες, συμπληρώνοντας πως η υπηρεσία λογαριάζει να δώσει στη δημοσιότητα προκαταρκτικό πόρισμα «εντός 30 ημερών».
Επίθεση Τραμπ σε Ομπάμα, Μπάιντεν
Αλλά ο πρόεδρος Τραμπ, αφού τήρησε ενός λεπτού σιγή κι εξέφρασε θλίψη για τη «μαύρη και φριχτή νύχτα», επέλεξε να δώσει στην τραγωδία πολιτική διάσταση.
«Εγώ είχα δώσει την προτεραιότητα στην ασφάλεια. Ο (σ.σ. πρώην πρόεδρος Μπαράκ) Ομπάμα κι ο (πρώην πρόεδρος Τζο) Μπάιντεν κι οι Δημοκρατικοί έδωσαν την έμφαση στην πολιτική», υποστήριξε από το βήμα στον Λευκό Οίκο, κατηγορώντας τους προκατόχους του πως μείωσαν τις απαιτήσεις για τα προσόντα του προσωπικού που εγγυάται την αεροπορική ασφάλεια.
Είναι γνωστό καιρό τώρα πως στο στόχαστρο του Ρεπουμπλικάνου βρίσκονται τα προγράμματα για την προώθηση της διαφορετικότητας στην αμερικανική δημόσια διοίκηση, εν προκειμένω στην αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (FAA).
«Είχαν δώσει ακόμη και οδηγία: “Υπερβολικά λευκή”. Αλλά εμείς θέλουμε κόσμο με ικανότητες», επέμεινε ο Ρεπουμπλικάνος πρόεδρος, υποσχόμενος κατά τα άλλα διεξοδική έρευνα για να εξακριβωθούν οι αιτίες.
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών του προέδρου Μπάιντεν, ο Δημοκρατικός πολιτικός Πιτ Μπούτιτζετζ, χαρακτήρισε το επίμαχο σχόλιο του ενοίκου του Λευκού Οίκου «απαράδεκτο». «Την ώρα που οικογένειες πενθούν, ο κ. Τραμπ θα όφειλε να ηγείται, όχι να ψεύδεται», πρότεινε.
Όταν πιέστηκε να απαντήσει αν κατηγορεί τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κι αποδίδει το δυστύχημα στις πολιτικές προώθησης της διαφορετικότητας, ο Ντόναλντ Τραμπ παραδέχθηκε πως «δεν ξέρει» ακόμα τις αιτίες, επιμένοντας μολαταύτα πως όντως αυτά «θα μπορούσαν να είναι» τα αίτια.
Προχωρώντας περαιτέρω, υπέγραψε νέο εκτελεστικό διάταγμα χθες το απόγευμα για να ενταθεί το κυνήγι αυτών των προγραμμάτων στα οποία βλέπει «ντροπιαστικές διακρίσεις».
Ο υπουργός Μεταφορών της κυβέρνησής του, Σον Ντάφι, ανήγγειλε χθες βράδυ πως θα παρουσιάσει σύντομα «σχέδιο» για να «διορθωθεί» η κατάσταση στην FAA.
Για τον πρόεδρο Τραμπ, η σύγκρουση «έπρεπε να είχε αποφευχθεί». Το ελικόπτερο «είχε πάρει απίστευτα κακή πορεία», είπε, κρίνοντας πως ενέσκηψε σειρά «κακών αποφάσεων».
Ο υπουργός Άμυνας της κυβέρνησής του, Πιτ Χέγκσεθ, από την πλευρά του ενημέρωσε πως το πλήρωμα του Μπλακ Χοκ ήταν «σχετικά έμπειρο».
Στην Ουάσινγκτον οι πτήσεις αεροσκαφών και ελικοπτέρων σε πολύ χαμηλό ύψος είναι καθημερινές, σχεδόν ασταμάτητες.
Ηχητική καταγραφή των επικοινωνιών του πύργου ελέγχου επιτρέπει να ακούσει κανείς ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να ρωτούν επανειλημμένα τον πιλότο του Μπλακ Χοκ αν έχει δει το επιβατικό αεροσκάφος θυγατρικής της American Airlines και να του δίνουν οδηγία να «περάσει πίσω» του.
«Μόλις είδα μια πύρινη σφαίρα, και κατόπιν εξαφανίστηκε», λέει με απελπισία ελεγκτής αφού η επικοινωνία με το ελικόπτερο χάνεται.
Το στρατιωτικό ελικόπτερο εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση για τη διασφάλιση της «συνέχειας της κυβέρνησης» (τη μεταφορά σημαντικών πολιτικών προσώπων εκτός Ουάσινγκτον σε περίπτωση μείζονος καταστροφής ή πυρηνικού πολέμου). Τα γυμνάσια του είδους είναι συνηθισμένα.
Η χειρότερη αεροπορική καταστροφή στις ΗΠΑ από το 2001
Με απολογισμό 67 νεκρούς, αυτή είναι η χειρότερη αεροπορική καταστροφή στις ΗΠΑ αφότου είχε συντριβεί αεροπλάνο της γραμμής αμέσως μετά την απογείωσή του από τη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 2001.
Έπειτα από ώρες έρευνας σε δύσκολες συνθήκες για να βρεθούν επιζώντες, χωρίς επιτυχία, οι υπηρεσίες αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων επικεντρώνονται πλέον στην ανάσυρση των πτωμάτων των θυμάτων από τον ποταμό Ποτόμακ, σε πολύ μικρή απόσταση από το αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρέιγκαν. Ως χθες Πέμπτη το πρωί είχαν ανασυρθεί 28 πτώματα, σύμφωνα με το πυροσβεστικό σώμα, ενώ αμερικανικά ΜΜΕ μετέδωσαν πως ο αριθμός των θυμάτων που περισυνελέγησαν έφτασε πλέον τα 48.
Στα θύματα συγκαταλέγονται πολλά μέλη της κοινότητας του καλλιτεχνικού πατινάζ, ανάμεσά τους πασίγνωστο ζευγάρι Ρώσων: η Ευγενία Σίσκοβα και ο Βαντίμ Ναούμοφ είχαν αναδειχθεί παγκόσμιοι πρωταθλητές το 1994.
Το αεροπλάνο είχε αναχωρήσει από τη Γουίτσιτα, στο Κάνσας (κεντρικές ΗΠΑ), όπου γίνονταν αγώνες πρωταθλήματος καλλιτεχνικού πατινάζ.
Στο αεροσκάφος επέβαιναν επίσης δυο υπήκοοι Κίνας, μετέδωσε το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα επικαλούμενο την πρεσβεία της χώρας στην Ουάσινγκτον.
Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών εξέφρασε «βαθιά συλλυπητήρια» στις ΗΠΑ για το δυστύχημα.