Ο νέος βασιλιάς του κινεζικού box office είναι ένα αξιολάτρευτα άσχημο, δαιμονικό παιδί που πολεμάει τέρατα. Σε λιγότερο από δύο εβδομάδες από την κυκλοφορία της, η ταινία κινουμένων σχεδίων «Ne Zha 2», που βασίζεται χαλαρά στην κινεζική μυθολογία και σε ένα διάσημο μυθιστόρημα του 16ου αιώνα, έχει μετατραπεί στην πιο κερδοφόρα ταινία που έχει γίνει ποτέ στην Κίνα, με πωλήσεις εισιτηρίων που ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Είναι επίσης η πρώτη ταινία που δεν έχει γυριστεί από στούντιο του Χόλιγουντ που ξεπερνά αυτό το όριο.
Πατριωτικά μηνύματα και παράδοση
Το blockbuster έφερε μόνο καλές ειδήσεις για την κινεζική κινηματογραφική βιομηχανία, η οποία παλεύει με τις αναιμικές πωλήσεις εισιτηρίων και την ύφεση της οικονομίας.
Οι λίγες ταινίες που ξεπερνούν την κακοδαιμονία δεν είναι πλέον τίτλοι του Χόλιγουντ, αλλά εγχώριες ταινίες που βρίθουν πατριωτικών μηνυμάτων ή έχουν τις ρίζες τους στην παραδοσιακή κινεζική κουλτούρα ή λαογραφία.
Το «Ne Zha 2» είναι η συνέχεια της ταινίας κινουμένων σχεδίων με τα υψηλότερα έσοδα στην Κίνα. Στο πρωτότυπο του 2019, η Nezha γεννιέται ως μετενσάρκωση ενός δαίμονα με υπερφυσικές δυνάμεις, αλλά προορίζεται να ζήσει μόνο τρία χρόνια. Αντιστέκεται στη μοίρα του και σώζει το χωριό του.
Η ταινία έχει εισπράξει 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων από την κυκλοφορία της στις 29 Ιανουαρίου, κατά την έναρξη των κινεζικών διακοπών του Σεληνιακού Νέου Έτους, σύμφωνα με την Maoyan, έναν κινεζικό πάροχο δεδομένων ψυχαγωγίας
«Απευθύνεται σε όλες τις δημογραφικές ομάδες»
Στη συνέχεια, η Nezha επανέρχεται σε ένα παρόμοιο θέμα. Αμφισβητεί την πολιτική τάξη και την εξουσία που διέπει θεούς και δαίμονες, πολεμώντας τον Βασιλιά Δράκο των Τεσσάρων Θαλασσών και άλλα πλάσματα.
«Το Ne Zha 2 είναι η σπάνια ταινία που πετυχαίνει όλα τα σημεία», δήλωσε ο Raymond Zhou, ανεξάρτητος Κινέζος κριτικός κινηματογράφου. «Απευθύνεται σε όλες τις δημογραφικές ομάδες και τις έχει κερδίσει με επιτυχία όλες».
Η ταινία έχει εισπράξει 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων από την κυκλοφορία της στις 29 Ιανουαρίου, κατά την έναρξη των κινεζικών διακοπών του Σεληνιακού Νέου Έτους, σύμφωνα με την Maoyan, έναν κινεζικό πάροχο δεδομένων ψυχαγωγίας.
Τα κέρδη της είναι ήδη υπερδιπλάσια από την ταινία με τα υψηλότερα έσοδα του 2024. Η ταινία, που διανέμεται από την CMC Pictures, θα κυκλοφορήσει στη Βόρεια Αμερική την Παρασκευή.
«Το Ne Zha 2 διεκδικεί τον μανδύα της αφήγησης, αποδεικνύοντας ότι κανείς δεν μπορεί να αφηγηθεί τους μύθους της Κίνας καλύτερα από την ίδια την Κίνα»
«Η κινεζική κουλτούρα προχωράει»
Τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης και οι αξιωματούχοι του Κομμουνιστικού Κόμματος πανηγύρισαν την επιτυχία της ταινίας, παρουσιάζοντάς την ως αναγνώριση της πολιτιστικής επιρροής της Κίνας.
«Η κινεζική κουλτούρα προχωράει συνεχώς στην κληρονομιά και την καινοτομία και δείχνει τη μοναδική γοητεία της», έγραψαν οι Global Times, μια ταμπλόιντ του Κομμουνιστικού Κόμματος.
Η China Daily, μια κρατική εφημερίδα, ανέφερε σε ένα δοκίμιο γνώμης ότι το Ne Zha 2 συμβολίζει την «αυξανόμενη πολιτιστική αυτοπεποίθηση» της χώρας. Την αποκάλεσε απόδειξη ότι η βιομηχανία ψυχαγωγίας της Κίνας αφηγείται τις δικές της ιστορίες αντί να βασίζεται σε δυτικά στούντιο για να γυρίσει ταινίες βασισμένες σε κινεζικό φολκλόρ, αναφέροντας ως παράδειγμα τη «Μουλάν» από τα στούντιο της Walt Disney.
«Το Ne Zha 2 διεκδικεί τον μανδύα της αφήγησης, αποδεικνύοντας ότι κανείς δεν μπορεί να αφηγηθεί τους μύθους της Κίνας καλύτερα από την ίδια την Κίνα», ανέφερε το άρθρο.
Μια δύσκολη περίοδος για τις κινεζικές ταινίες
Ο παραδοσιακός κινεζικός πολιτισμός έχει επίσης εμπνεύσει καινοτομίες σε άλλες μορφές ψυχαγωγίας. Στα βιντεοπαιχνίδια, το Black Myth: Wukong, βασισμένο σε ένα κλασικό κινεζικό μυθιστόρημα του 16ου αιώνα με τίτλο Journey to the West, έγινε αμέσως επιτυχία όταν κυκλοφόρησε πέρυσι.
Μέχρι το Ne Zha 2, οι κινεζικές ταινίες με τα υψηλότερα έσοδα αξιοποιούσαν τον εντεινόμενο εθνικιστικό ζήλο της χώρας. Το προηγούμενο Νο 1, Η μάχη στη λίμνη Τσανγκτζίν, είναι μια ταινία του 2021 για μια ομάδα Κινέζων εθελοντών που νίκησαν Αμερικανούς στρατιώτες κατά τη διάρκεια του πολέμου της Κορέας.
Από κοντά ήταν το Wolf Warrior 2, μια ταινία δράσης του 2017 στην οποία ένας Κινέζος πρώην στρατιώτης των ειδικών δυνάμεων αναμετράται με έναν Αμερικανό κακοποιό.
Ωστόσο, ήταν μια δύσκολη περίοδος συνολικά για τις κινεζικές ταινίες. Οι πωλήσεις στο box office μειώθηκαν κατά 23% πέρυσι, σύμφωνα με την China Film Administration, μια κυβερνητική ρυθμιστική αρχή.
Η κυβέρνηση πρόσθεσε μια επιπλέον ημέρα στις διακοπές του νέου έτους που διαρκούν περισσότερο από μια εβδομάδα, δίνοντας στους θεατές περισσότερο χρόνο για να πάνε στον κινηματογράφο
Μια επιπλέον ημέρα στις διακοπές
Ο κλάδος έχει λάβει ώθηση από τις ευρύτερες προσπάθειες της Κίνας να τονώσει τις καταναλωτικές δαπάνες και να αναζωογονήσει την υποτονική οικονομία.
Η κυβέρνηση πρόσθεσε μια επιπλέον ημέρα στις διακοπές του νέου έτους που διαρκούν περισσότερο από μια εβδομάδα, δίνοντας στους θεατές περισσότερο χρόνο για να πάνε στον κινηματογράφο.
Επιπλέον, υπήρξαν εκπτώσεις, επιδοτήσεις και άλλα κίνητρα για τα κινηματογραφικά εισιτήρια. Αλλά ο Zhou, ο κριτικός κινηματογράφου, δήλωσε ότι τα κίνητρα δεν εξηγούν την επιτυχία του Ne Zha 2.
Ο ίδιος απέδωσε τη δημοτικότητα του franchise στην ανατροπή κλασικών ιστοριών και χαρακτήρων, που βρίσκουν απήχηση στο νεανικό κοινό.
Ως η δεύτερη μεγαλύτερη κινηματογραφική αγορά στον κόσμο, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες, το κινεζικό κοινό ήταν κάποτε μια αξιόπιστη πηγή πωλήσεων εισιτηρίων για τα blockbusters του Χόλιγουντ.
Με την πλάτη στο Χόλιγουντ
Αυτό δεν ισχύει πλέον. Πέρυσι, η ταινία Godzilla x Kong: The New Empire ήταν η μόνη αμερικανική ταινία στο top 10 του box office της Κίνας, καταλαμβάνοντας την ένατη θέση.
Το 2023, καμία αμερικανική ταινία δεν θα μπει στο top 10.
Ο Hu Xijin, πρώην αρχισυντάκτης των Global Times, δήλωσε ότι η απόφαση της Κίνας να ανοίξει τις πόρτες της στις ταινίες του Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1990 βοήθησε στην προώθηση της κινηματογραφικής βιομηχανίας της χώρας, αλλά η Κίνα μπορεί πλέον να σταθεί μόνη της.
«Αυτό είναι το καλύτερο κινεζικό animation που έχω δει ποτέ», έγραψε ο Hu στο Weibo, μια κινεζική πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. «Η εποχή που οι Κινέζοι θαύμαζαν τα χολιγουντιανά κινούμενα σχέδια όπως το Kung Fu Panda και τα θαύμαζαν έχει τελειώσει».
*Με στοιχεία από nytimes.com