Ιατρική δύο ταχυτήτων καταγγέλλει ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος αναφορικά με το ρυθμιστικό πλαίσιο για την Τηλεϊατρική, που όπως εκτιμά το χαρακτηρίζει η «προχειρότητα και αναποτελεσματικότητα».
Μάλιστα με επιστολή του προς τον υπουργό Υγείας Αδωνι Γεωργιάδη ζητάει την άμεση ανάκληση της Υπουργική Απόφαση 7686/2025 της και τη συγκρότηση επιτροπής με συμμετοχή του για την επεξεργασία ενός σύγχρονου ρυθμιστικό πλαίσιο, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα πλαισίου.
Αναλυτικά ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος (ΠΙΣ) καταγγέλλει ότι δεν λήφθησαν υπόψιν επιστημονικά τεκμηριωμένες και συγκεκριμένες προτάσεις που έχει επεξεργαστεί ο ΠΙΣ, αλλά το υπουργείο έσπευσε «να νομοθετήσει πρόχειρα και αποσπασματικά».
Ο ΠΙΣ αποδίδει ευθύνες στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας για «απορρύθμιση ενός ιδιαίτερα ευαίσθητου τομέα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, εισάγοντας διατάξεις που αντιβαίνουν στα ευρωπαϊκά πρότυπα και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των ασθενών και τη δημόσια υγεία».
Σύμφωνα με τον ΠΙΣ προκύπτει ιατρική δύο ταχυτήτων και κάνει λόγο για «χαοτική παροχή ιατρικών υπηρεσιών δια μέσω τηλεϊατρικής».
Συγκεκριμένα ο ΠΙΣ εκφράζει τις αντιρρήσεις του καθώς υπάρχει έλλειψη Εποπτείας και Ρυθμιστικού Ελέγχου γιατί:
Δεν προβλέπεται διαδικασία αδειοδότησης ή πιστοποίησης.
Δεν προβλέπεται κανένας έλεγχος των εγγράφων, που απλά αποτελούν εταιρικά έγγραφα αναρτημένα στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ( ΓΕΜΗ).
Καμία πρόβλεψη για πιστοποιήσεις, καμία πρόβλεψη, ούτε καν γνωστοποίηση του ιατρικού προσωπικού που απασχολείται. Ακόμα όμως και η γνωστοποίηση δεν έχει καμία αξία αφού τα έγγραφα που απαιτείτε είναι δημόσια προσβάσιμα στο ΓΕΜΗ!
Ο ΠΙΣ επισημαίνει ότι οι διοικητικές κυρώσεις αφορούν την «μη γνωστοποίηση» των ανωτέρω εταιρικών στοιχείων.
Δεν επιβάλλει τεχνικές προδιαγραφές ή ελάχιστα πρότυπα λειτουργίας, ούτε προβλέπει διαλειτουργικότητα με δημόσια συστήματα (ΗΔΙΚΑ, ΕΟΠΥΥ), πλην της υποχρέωσης ανάρτησης από τον γιατρό στοιχείων στον ατομικό φάκελο του ασθενούς.
Δεν προβλέπει κανέναν ουσιαστικό έλεγχο πριν ή μετά τη λειτουργία, παρά μόνο πρόστιμο για μη υποβολή τυπικών εγγράφων (ΓΕΜΗ, καταστατικό κ.λπ.).
Εάν για παράδειγμα μια πλατφόρμα τηλεϊατρικής παρέχει υπηρεσίες τηλεϊατρικής μη χρησιμοποιώντας ιατρούς για την παροχή της υπηρεσίας, ΟΥΔΕΙΣ έχει αρμοδιότητα να σταματήσει την λειτουργία της με βάση το πλαίσιο.
Αντίθεση με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα Τηλεϊατρικής
Τα πρότυπα CEN/TS και οι πρακτικές χωρών με μεγάλη εμπειρία στην χρήση των αντίστοιχων τεχνολογιών όπως το Ηνωμένο Βασίλειο (που έχει ορίσει αρμόδια την Care Quality Commission) και οι οποίες χώρες απαιτούν:
Πιστοποίηση εξοπλισμού ως ιατροτεχνολογικού προϊόντος (MDR, SaMD),
Προληπτικό έλεγχο ποιότητας, Εποπτεία από ανεξάρτητες αρχές και δυνατότητα αφαίρεσης
αδειών.
Μετακύλιση Αποκλειστικής Ευθύνης στον Ιατρό
Η Υπουργική Απόφαση καθιστά τον ιατρό:
Αποκλειστικά υπεύθυνο για την εγκυρότητα της πράξης, την εφαρμογή πρωτοκόλλων, ακόμη και για τεχνικές βλάβες ή αποτυχίες της εφαρμογής.
Χωρίς οποιαδήποτε ρύθμιση για την ευθύνη του “δικαιούχου” (πλατφόρμας/παρόχου) κατά παράβαση της πάγιας νομολογίας των Ελληνικών Δικαστηρίων που θεωρούν τον ιατρό προστιθέντα του παρόχου της υπηρεσίας.
Αντίθετα, στις ευρωπαϊκές χώρες η ευθύνη είναι κατανεμημένη και ο πάροχος της εφαρμογής:
Οφείλει να διασφαλίζει την ποιότητα,
Υπόκειται σε αξιολόγηση,
Φέρει αστική και επαγγελματική ευθύνη για παραλείψεις/σφάλματα (π.χ. GDPR, νομοθεσία περί παρόχων) και οφείλει να έχει ασφαλιστική κάλυψη.
Ανυπαρξία κανόνων αποζημίωσης και καθορισμού πράξεων Η Υπουργική Απόφαση επίσης:
Δεν προβλέπει αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ για τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής,
Δεν εξειδικεύει ποιες ειδικότητες ή ποιες καταστάσεις είναι κατάλληλες για την παροχή υπηρεσιών τηλεϊατρικής με ασφάλεια, ούτε και κάποια διαδικασία ελέγχου/ εγκρίσεως/ πιστοποιήσεως.
Εξαιρείται το Δημόσιο
Η Υπουργική Απόφαση εξαιρεί τους δημόσιους φορείς (ΝΠΔΔ, Ένοπλες Δυνάμεις κ.ά.) από το πεδίο εφαρμογής της. Δηλαδή οι φορείς του Δημοσίου συνεχίζουν να λειτουργούν τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής εντελώς αρρύθμιστα. Επί της ουσίας θεσπίζετε τηλεϊατρική δύο ταχυτήτων και ομολογεί η απόφαση σας με αυτό τον τρόπο ότι οι «ρυθμίσεις» στις οποίες προβαίνετε είναι προβληματικές (ειδάλλως γιατί να μην εφαρμοστούν και στον Δημόσιο Τομέα;).
Πρόκειται για παράλογη θεσμική επιλογή, εντελώς αντίθετη με τις αρχές της ισότητας στην πρόσβαση και τις ανάγκες της δημόσιας υγείας.
Για τη διαφήμιση
Ο ΠΙΣ καταγγέλλει ότι επιτρέπετε τη διαφήμιση κατά παρέκκλιση της γενικής απαγόρευσης διαφήμισης των ιατρών και των ιατρικών υπηρεσιών! Με την απόφαση σας εντελώς πρόχειρα και χωρίς κανόνες και πλαίσιο νομιμοποιείτε την διαφήμιση υπηρεσιών Τηλεϊατρικής, καταστρατηγώντας θεμελιώδεις κανόνες ιατρικής δεοντολογίας και το απαγορευτικό πλαίσιο διαφήμισης ιατρικών υπηρεσιών.
Οι προτάσεις του ΠΙΣ:
Απαιτείται αυστηρή αδειοδότηση και πιστοποίηση φορέων και εφαρμογών,
Ρυθμιστικό πλαίσιο με τεχνικά πρότυπα, διασύνδεση με ΕΣΥ και ΗΔΙΚΑ,
Καθορισμός ειδικοτήτων, πράξεων, τιμολογίων και διαδικασιών αποζημίωσης,
Διαφάνεια, ασφάλεια, εκπαίδευση επαγγελματιών και σταθερή εποπτεία από ανεξάρτητες αρχές.
Σε αυστηρό τόνο ο ΠΙΣ υπογραμμίζει ότι «η Υπουργική Απόφαση 7686/2025 όχι μόνο αγνοεί πλήρως τις αρχές αυτές, αλλά νομιμοποιεί μια επικίνδυνη αγορά “άναρχων” υπηρεσιών χωρίς λογοδοσία.
Η τηλεϊατρική μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο ενίσχυσης της προσβασιμότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας.
Όχι όμως με όρους αυθαιρεσίας, πλήρους απορρύθμισης και μετακύλισης της ευθύνης αποκλειστικά στον ιατρό».
Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος ζητά την άμεση ανάκληση της ΥΑ 7686/2025 και τη συγκρότηση επιτροπής με συμμετοχή του ΠΙΣ για την επεξεργασία σύγχρονου, συμβατού με τα ευρωπαϊκά πρότυπα πλαισίου, κυρίως με ασφάλεια και σεβασμό στον ασθενή ο οποίος δεν είναι «πελάτης». Στόχος είναι η σαφής ενσωμάτωση των υπηρεσιών τηλεϊατρικής στον στρατηγικό σχεδιασμό του ΕΣΥ, με διαλειτουργικότητα, ασφάλεια και δημόσια λογοδοσία.
Διαβάστε επίσης
Έμφραγμα μυοκαρδίου: Τα σημάδια που δεν πρέπει να αγνοούμε
Γεώργιος Βέλμαχος: «Το τραύμα είναι επιδημία»
Σύγχρονες μορφές σπονδυλοδεσίας: Η λύση σε σοβαρά προβλήματα της σπονδυλικής στήλης