Ευρωπαϊκά ναυπηγεία επισκευάζουν ρωσικά παγοθραυστικά τα οποία είναι εξειδικευμένα για ταξίδια στην Αρκτική σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times. Αυτή η δυνατότητα δίνει την ευκαιρία στη Μόσχα να να συνεχίζει να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσα από την Αρκτική παρά τις δυτικές κυρώσεις.
Χωρίς αυτού του είδους εργασίες συντήρησης τα οποία παρέχουν τα ναυπηγεία Damen στη Brest της Γαλλίας και Fayard A/S στη Δανία- η ρωσική μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου Yamal δεν θα μπορούσε να έχει πρόσβαση σε κρίσιμες αγορές κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όταν οι τιμές του φυσικού αερίου στο βόρειο ημισφαίριο θα ήταν πιο υψηλές.
Τα δύο ναυπηγεία έχουν συντηρήσει 14 από τα 15 τάνκερ «Arc7» που εκτελούν δρομολόγια από τη Yamal LNG στις μακρινές βόρειες ακτές της Ρωσίας, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα παρακολούθησης κλήσεων σε λιμάνια από την Kpler, μια εταιρεία δεδομένων και ανάλυσης. Ορισμένα πλοία κάλεσαν πολλές φορές, μεταδίδουν οι Financial Times.
«Αν αυτά τα δύο ναυπηγεία δεν είχαν τη δυνατότητα να συνδράμουν, τότε αυτό θα δημιουργούσε πρόβλημα στην υλικοτεχνική υποστήριξη των τάνκερ », δήλωσε ο Malte Humpert που εξειδικεύεται στην ναυτιλία της Αρκτικής στο High North News, ο οποίος έχει παρακολουθήσει τις κινήσεις των πλοίων. «Θα μπορούσαν να κάνουν τις επισκευές κάπου αλλού, αλλά αυτό θα σήμαινε ότι θα έπρεπε να απομακρυνθούν αρκετά από τη διαδρομή τους».
Οκτώ από τα δεξαμενόπλοια πήγαν στην Damen, ενώ η Fayard έχει εξυπηρετήσει εννέα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Τα περισσότερα από τα πλοία ανήκουν σε ενεργειακές και ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής Dynagas και της καναδικής Teekay.
Η Damen επιβεβαίωσε ότι είχε επισκευάσει «αρκετά πλοία που εμπλέκονται στη μεταφορά ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου», αλλά πρόσθεσε ότι αυτό «τηρεί αυστηρά την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κυρώσεων» και ότι «δεν εμπλέκεται στις επιλογές φορτίου που κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται τα πλοία αυτά».
«Δεν προγραμματίζονται περαιτέρω επισκευές αυτών των πλοίων LNG για την επόμενη περίοδο», ανέφερε.
Η Fayard δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό των FT.
Η σταδιακή απεμπλοκή από το ρωσικό φυσικό αέριο αποτελεί κεντρικό πολιτικό στόχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, ο στόχος της να μηδενίσει τη χρήση ρωσικών ορυκτών καυσίμων από την ΕΕ έως το 2027 έχει εκτροχιαστεί από την αύξηση των εισαγωγών ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου προμηθεύεται από τη Yamal.
Τα πλοία αυτά δεν φέρουν ρωσική… σημαία
Οι δραστηριότητες των πλοίων και των ναυπηγείων δεν υπόκεινται σε κυρώσεις λόγω των εξαιρέσεων για τη μεταφορά ενέργειας και επειδή δεν φέρουν ρωσική σημαία, ενώ τα εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια δεν θα ήταν σε θέση να διανείμουν το φορτίο τους χωρίς την τεχνική εμπειρογνωμοσύνη και τη συντήρηση από τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία.
Το μόνο πλοίο του στόλου που δεν έχει προσεγγίσει κανένα από τα δύο ναυπηγεία είναι το Christophe de Margerie, το οποίο ανήκει στη ρωσική ναυτιλιακή εταιρεία Sovcomflot, στην οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις.
Η ΕΕ συμφώνησε να επιβάλει κυρώσεις στο ίδιο το πλοίο – η πρώτη κίνηση του μπλοκ να επιβάλει κυρώσεις στις δραστηριότητες της Yamal – στις 16 Δεκεμβρίου. Οι ΗΠΑ έχουν ήδη πλήξει το έργο στη Yamal με κύματα κυρώσεων.
Η αδυναμία του Christophe de Margerie να έχει πρόσβαση στα ναυπηγεία επισκευής στην Ευρώπη έθεσε το πλοίο εκτός λειτουργίας για έξι μήνες, αποδεικνύοντας την εξάρτηση του Arc7 από την ευρωπαϊκή τεχνογνωσία και τα ανταλλακτικά, δήλωσε ο Humpert.
Από τη Yamal, τα πλοία μπορούν είτε να πλεύσουν προς την Ευρώπη είτε να ακολουθήσουν την πολύ μεγαλύτερη και πιο επικίνδυνη Βόρεια θαλάσσια οδό προς την Κίνα. Η διαδρομή προς ανατολάς μπορεί να διανυθεί μόνο κατά τους θερμότερους μήνες, παρά το γεγονός ότι η Novatek – ιδιοκτήτης της Yamal LNG – πειραματίζεται με ένα μεγαλύτερο παράθυρο αποστολής.
Τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Arc7 κατασκευάστηκαν στη Νότια Κορέα με κόστος περίπου 333 εκατ. δολάρια ανά πλοίο, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ενεργειακών Μελετών της Οξφόρδης.
Έχουν μήκος μεγαλύτερο από 200 μέτρα και μπορούν να μεταφέρουν περίπου 170.000 κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα πρόωσης «Azipod» για την πλοήγηση σε παχύ πάγο.
Ένας Ευρωπαίος ναυλομεσίτης δήλωσε ότι τα γαλλικά και τα δανέζικα ναυπηγεία, τα οποία διαθέτουν και τα δύο δεξαμενόπλοια αρκετά μεγάλα για τα υπερμεγέθη δεξαμενόπλοια, είναι τα μόνα «που είναι ικανά να χειριστούν τα Arc7 και ταυτόχρονα βρίσκονται στο σωστό μέρος».
Ενώ το ρωσικό αργό πετρέλαιο και ο άνθρακας έχουν υποστεί κυρώσεις, το φυσικό αέριο παρέμεινε εκτός του καθεστώτος κυρώσεων του μπλοκ εν μέσω ανησυχιών για την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Τι αλλάζει από εδώ και πέρα μετά τις αποφάσεις της ΕΕ για το φυσικό αέριο
Για να προχωρήσει η σταδιακή κατάργηση των εισαγωγών του μεταφερόμενου αερίου , οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν τον Ιούνιο να απαγορεύσουν από τον Μάρτιο τη μεταφόρτωση ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αυτό στην ουσία θα σταματήσει τη χρήση των λιμένων της ΕΕ για τη μεταφορά φυσικού αερίου από παγοθραυστικά τάνκερ και θα έχει ως αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται λιγότερο ακριβά πλοία για τη μεταφορά του σε άλλες χώρες.
Η Yamal εξήγαγε 20,9 δισ. κυβικά μέτρα στην Ευρώπη το 2023, σύμφωνα με τον OIES, εκ των οποίων περίπου το ένα τέταρτο στάλθηκε σε προορισμούς εκτός του μπλοκ. Οι προμήθειες από τη Yamal αποτελούσαν περίπου το 85-90% των ρωσικών εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου της ΕΕ, σύμφωνα με το think Tank (επιστημονικό επιτελείο) Bond Beter Leefmilieu, το οποίο και πρόκειται αγια το μεγαλύτερο δίκτυο βιώσιμων οργανισμών στη Φλάνδρα.
Διαβάστε επίσης:
Τζακ ο Αντεροβγάλτης: Απόγονος θύματος του διαβόητου δολοφόνου ζητά νέα έρευνα για την ταυτότητά του
Ποιες κυρώσεις; – Φόρους 3 δισ. ευρώ εισέπραξε η Μόσχα από 827 εταιρείες της ΕΕ
ΚΟΣΜΟΣ | topontiki.gr