Ένας νέος αυτοκινητόδρομος τεσσάρων λωρίδων που στερεί δεκάδες χιλιάδες στρέμματα προστατευμένου τροπικού δάσους του Αμαζονίου κατασκευάζεται για τη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP30 στην πόλη Μπελέμ της Βραζιλίας.
Το σκεπτικό πίσω από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομο λέει ότι στοχεύει στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας προς την πόλη, η οποία θα φιλοξενήσει περισσότερους από 50.000 ανθρώπους – συμπεριλαμβανομένων των παγκόσμιων ηγετών – στο συνέδριο τον Νοέμβριο.
Η πολιτειακή κυβέρνηση διαφημίζει τα «βιώσιμα» διαπιστευτήρια του αυτοκινητόδρομου, αλλά ορισμένοι ντόπιοι και οικολόγοι είναι εξοργισμένοι με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, σύμφωνα με ρεπορτάζ του BBC.
Ο Αμαζόνιος διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην απορρόφηση του άνθρακα και στην παροχή βιοποικιλότητας, και πολλοί λένε ότι αυτή η αποψίλωση των δασών έρχεται σε αντίθεση με τον ίδιο τον σκοπό μιας συνόδου κορυφής για το κλίμα.
Κατά μήκος του μερικώς κατασκευασμένου δρόμου, υπάρχουν τεράστιες ποσότητες κομμένων κορμών δέντρων που εκτείνεται πάνω από 13 χιλιόμετρα μέσα από το τροπικό δάσος μέχρι το Μπελέμ.
Εκσκαφείς και μηχανές σκάβουν το έδαφος του δάσους, ρίχνωντας χώμα πάνω από τον υγροβιότοπο για να στρώσουν το δρόμο που θα διασχίσει μια προστατευόμενη περιοχή.
Ο Claudio Verequete ζει περίπου 200 μέτρα από εκεί που θα είναι ο δρόμος. Συνήθιζε να βγάζει εισόδημα από τη συγκομιδή μούρων açaí από δέντρα που κάποτε καταλάμβαναν τον χώρο.
«Όλα καταστράφηκαν», λέει, δείχνοντας με νόημα το ξέφωτο.
«Η σοδειά μας έχει ήδη κοπεί. Δεν έχουμε πλέον αυτό το εισόδημα για να συντηρήσουμε την οικογένειά μας».
Ο ίδιος είπε στο BBC, ότι δεν έχει λάβει αποζημίωση από την πολιτειακή κυβέρνηση και αυτή τη στιγμή βασίζεται σε αποταμιεύσεις.
Ανησυχεί ότι η κατασκευή αυτού του δρόμου θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη αποψίλωση των δασών στο μέλλον, τώρα που η περιοχή ua είναι πιο προσβάσιμη για τις επιχειρήσεις.
«Ο φόβος μας είναι ότι μια μέρα κάποιος θα έρθει εδώ και θα πει: “Να λίγα χρήματα. Χρειαζόμαστε αυτήν την περιοχή για να φτιάξουμε ένα βενζινάδικο ή για να φτιάξουμε μια αποθήκη.” Και μετά θα πρέπει να φύγουμε. Γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε εδώ στην κοινότητα. Πού θα πάμε;».
Η κοινότητά του δεν θα κάνει χρήση του δρόμου καθώς θα καλύπτεται από τείχη εκατέρωθεν.
«Για εμάς που ζούμε στην άκρη του αυτοκινητόδρομου, δεν θα υπάρχουν οφέλη. Θα υπάρξουν οφέλη για τα φορτηγά που θα περάσουν. Εάν κάποιος αρρωστήσει και χρειαστεί να πάει στο κέντρο του Μπελέμ, δεν θα μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε».
Ο δρόμος αφήνει δύο αποσυνδεδεμένες περιοχές προστατευόμενου δάσους. Οι επιστήμονες ανησυχούν ότι θα κατακερματίσει το οικοσύστημα και θα διαταράξει την κίνηση της άγριας ζωής.
Η καθηγήτρια Silvia Sardinha είναι κτηνίατρος άγριας ζωής και ερευνήτρια σε πανεπιστημιακό νοσοκομείο ζώων που έχει θέα στην τοποθεσία του νέου αυτοκινητόδρομου.
Αυτή και η ομάδα της αποκαθιστούν άγρια ζώα με τραυματισμούς, που προκαλούνται κυρίως από ανθρώπους ή οχήματα.
Μόλις θεραπευτούν, τα αφήνουν πίσω στη φύση – κάτι που λέει ότι θα είναι πιο δύσκολο αν υπάρχει αυτοκινητόδρομος στο κατώφλι τους.
«Από τη στιγμή της αποψίλωσης των δασών υπάρχει απώλεια. Θα χάσουμε μια περιοχή για να απελευθερώνουμε αυτά τα ζώα πίσω στη φύση, στο φυσικό περιβάλλον αυτών των ειδών», είπε.
«Τα ζώα της ξηράς δεν θα μπορούν πλέον να περάσουν στην άλλη πλευρά, μειώνοντας τις περιοχές όπου μπορούν να ζήσουν και να αναπαραχθούν».
Ο Πρόεδρος της Βραζιλίας και ο υπουργός Περιβάλλοντος υποστηρίζουν ότι αυτή θα είναι μια ιστορική σύνοδος κορυφής.
Ο πρόεδρος Λούλα είπε ότι η σύνοδος θα δώσει την ευκαιρία να επικεντρωθούν στις ανάγκες του Αμαζονίου, να δείξουν το δάσος στον κόσμο και να παρουσιάσουντι έχει κάνει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση για να το προστατεύσει.
Αλλά η Sardinha λέει ότι ενώ αυτές οι συνομιλίες θα γίνουν «σε πολύ υψηλό επίπεδο, μεταξύ επιχειρηματιών και κυβερνητικών αξιωματούχων», όσοι ζουν στον Αμαζόνιο «δεν ακούγονται».
Διαβάστε επίσης:
Νέες απειλές Τραμπ: Οι ΗΠΑ «θα μπορούσαν να κάνουν πολύ άσχημα πράγματα» στη Ρωσία οικονομικά
Δασμούς και στον χαλκό προαναγγέλλουν οι ΗΠΑ – Οι αντιδράσεις και τα αντίποινα ΕΕ και Καναδά