Τους άξονες της απόφασης για έκπτωση της δημάρχου Κασσάνδρας Χαλκιδικής, Αναστασίας Χαλκιά, από το αξίωμά της, από τον γραμματέα της Αποκεντρωμένης Περιφέρειας Μακεδονίας – Θράκης ύστερα από σχετική γνωμοδότηση του πειθαρχικού συμβουλίου αιρετών, φέρνει στο φως το voria.gr.
Στο σκεπτικό της απόφασης του πειθαρχικού συμβουλίου, η δήμαρχος περιγράφεται ως απόλυτη κυρίαρχος στη ρύθμιση των ζητημάτων που σχετίζονται με τη λειτουργία των καταστημάτων της περιοχής και της σφράγισής τους.
Απορρίπτει έτσι κάθε ισχυρισμό που είχε αναπτύξει και στις δημόσιες τοποθετήσεις της ότι από τη μία ήταν με δεμένα τα χέρια λόγω του νομοθετικού πλαισίου και από την άλλη ότι η αστυνομία στο έγγραφο με το οποίο ενημερώνει τον δήμο ενάμιση μήνα πριν το τραγικό δυστύχημα δεν έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ότι το λούνα παρκ ήταν επικίνδυνο.
«Η πειθαρχικώς επιλήψιμη συμπεριφορά που προσάπτεται στη δήμαρχο Κασσάνδρας συνίσταται σε παράβαση καθήκοντος, διότι αφενός επέτρεψε τη μη νόμιμη λειτουργία της επιχείρησης λούνα παρκ στο Πευκοχώρι, μολονότι γνώριζε και πάντως όφειλε να γνωρίζει ότι αυτό στερείται έγκριση λειτουργίας και αφετέρου δεν έλαβε όλα τα νόμιμα μέσα για τη διακοπή της λειτουργίας του», αναφέρεται -μεταξύ άλλων- στην απόφαση του πειθαρχικού συμβουλίου που υιοθετήθηκε από τον γραμματέα της Αποκεντρωμένης αυτοδιοίκησης επιβάλλοντας την ίδια προτεινόμενη ποινή, της έκπτωσης από το αξίωμά της.
Ευθύνες και την αντιδήμαρχο
Ευθύνες αποδίδονται στην αντιδήμαρχο, Γερακίνα Μπενίση, που τιμωρείται με 3μηνη αργία από τα καθήκοντά της, με το σκεπτικό ότι δεν επέβαλε τα πρόστιμα που είχε αρμοδιότητα στη συγκεκριμένη επιχείρηση, όταν ενημερώθηκε από την αστυνομία ότι το λούνα παρκ δεν έχει γνωστοποίηση.
Στην απόφαση, τμήμα της οποίας διάβασε η Voria.gr, συνδέονται οι πράξεις της δημάρχου με το τραγικό δυστύχημα της νύχτας της 19ης Αυγούστου 2024, όταν ο 19χρονος Γιάννης από τη Βέροια έχασε τη ζωή του καθώς έσπασε το παιχνίδι στο οποίο ανέβηκε και εκσφενδονίστηκε.
Συγκεκριμένα γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στις ακριβείς αρμοδιότητές της, στις ευθύνες του δήμου ως οργανισμού για τέτοιες επιχειρήσεις, αλλά κυρίως τι ακριβώς συνέβη με το συγκεκριμένο λούνα παρκ, το οποίο έπαιρνε άδεια τα τελευταία 10 χρόνια και λειτουργούσε στο ίδιο ακριβώς σημείο.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι ακόμη και το συγκεκριμένο παιγνίδι είχε αδειοδοτηθεί την προηγούμενη χρονιά με παράνομες διαδικασίες που αποδέχτηκε ο δήμος.
Το πειθαρχικό συμβούλιο αποδομεί έναν προς έναν τους ισχυρισμούς της κ. Χαλκιά, όπως αυτοί διατυπώθηκαν και στην ανοιχτή συνεδρίαση του οργάνου, επιχειρώντας να πάρει αποστάσεις απ’ όσα συνέβησαν στο λούνα παρκ.
Το έγγραφο της ΕΛ.ΑΣ.
Το συγκεκριμένο λούνα παρκ στο Πευκοχώρι, παρ’ ότι τα τελευταία δέκα χρόνια κινούσε διαδικασίες και λάμβανε άδεια από τον δήμο, το συγκεκριμένο καλοκαίρι δεν προχώρησε ούτε σε διαδικασία γνωστοποίησης, που είναι η πρώτη φάση για ν’ ακολουθήσει ο έλεγχος των δικαιολογητικών για την αδειοδότηση.
Η επιχείρηση ήταν γνωστή στις δημοτικές αρχές, ενώ ο ίδιος επιχειρηματίας είχε και δεύτερο λούνα παρκ στο Πευκοχώρι σε μικρή απόσταση από το πρώτο. Οι αστυνομικές αρχές της περιοχής στις αρχές Ιουλίου έκαναν έλεγχο και με έγγραφο στις 9 Ιουλίου 2024 ενημέρωσαν τον δήμο ότι το λούνα παρκ δεν έχει προχωρήσει σε γνωστοποίηση, δηλαδή σε καμία διαδικασία αδειοδότησης.
Ο άτυχος 19χρονος έχασε τη ζωή του τη νύχτα της 19ης Αυγούστου και μόνον την επομένη η δήμαρχος αποφάσισε να σφραγίσει το λούνα παρκ, ενώ η αντιδήμαρχος επέβαλε πρόστιμο 10.000 ευρώ, ύστερα από σχετικό έγγραφο της αστυνομίας. Βασικός ισχυρισμός της δημάρχου ήταν πως ποτέ η ίδια δεν έλαβε γνώση του εγγράφου της αστυνομίας, όμως και αν γινόταν δεν μπορούσε να σφραγίσει το λούνα παρκ επειδή στο αστυνομικό έγγραφο δεν ανέφερε ότι η εγκατάσταση ήταν επικίνδυνη για τους χρήστες.
«Ο ανωτέρω ισχυρισμός δεν κρίνεται πειστικός», υπογραμμίζεται στην απόφαση και τονίζεται ότι δήμαρχος και αντιδήμαρχος ενημερώθηκαν για τα έγγραφα άμεσα, αφού πρωτοκολλήθηκαν από το αρμόδιο τμήμα. «Την ίδια μέρα περιήλθαν σε γνώση τους». Αναφορικά με την άποψη ότι το έγγραφο της αστυνομίας με τον πρώτο έλεγχο δεν έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για το λούνα παρκ και ότι έπρεπε να αναφέρει ότι είναι επικίνδυνο για να σφραγιστεί το πειθαρχικό συμβούλιο δίνει απάντηση: «Από τη γραμματική διατύπωση των διατάξεων συνάγεται ότι η ελεγκτική αρχή, εν προκειμένω το Α.Τ. Κασσάνδρας, έχει την αρμοδιότητα να διενεργεί ελέγχους, με σκοπό την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των φορέων στις επιταγές των νομοθετικών ρυθμίσεων, ενώ η κρίση και η αξιολόγηση ανήκει στην αδειοδοτούσα αρχή, εν προκειμένω στον δήμο Κασσάνδρας, που είναι η μόνη και αρμόδια να προβεί στην επιβολή κυρώσεων».
Σε άλλο σημείο αναφέρεται πως το αστυνομικό τμήμα ως ελεγκτική αρχή «δεν υποχρεούται να υποδείξει στο αρμόδιο όργανο του δήμου Κασσάνδρας την επιβολή συγκεκριμένης διοικητικής κύρωσης και δη της διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης». Μάλιστα η απόφαση της δημάρχου μετά τον θάνατο του 19χρονου να διατάξει τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης σε βάρος του υπαλλήλου του αρμόδιου τμήματος, φαίνεται ότι γυρνάει μπούμερανγκ, καθώς εκεί αναφέρεται ότι λόγω της υπαιτιότητας του υπαλλήλου δεν έλεγξε το έγγραφο της αστυνομίας και το λούνα παρκ συνέχιζε να λειτουργεί.
Οι αρμοδιότητες
Στην απόφασή του το πειθαρχικό συμβούλιο κάνει εκτενή αναφορά στις αρμοδιότητες της δημάρχου Κασσάνδρας, καθώς μεταξύ των ισχυρισμών της είναι πως αυτοί μεταβιβάστηκαν στην αρμόδια αντιδήμαρχο, η οποία επίσης τιμωρήθηκε με αργία.
Όπως όμως αναλύεται στο σκεπτικό, παρά την αρχική μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων ελέγχου και αδειοδοτήσεων καταστημάτων στην αντιδήμαρχο με την απόφαση στις 3 Ιανουαρίου 2023, είκοσι ημέρες αργότερα στις 23 Ιανουαρίου 2023, με νέα απόφαση η αντιδήμαρχος μένει μόνον με την αρμοδιότητα της επιβολής προστίμων, αφού αυτή της σφράγισης, της διακοπής λειτουργίας καταστημάτων, επιστρέφει στη δήμαρχο.
«Ως εκ τούτου συνάγεται ότι η δήμαρχος Κασσάνδρας διατήρησε την αρμοδιότητα και την υποχρέωση περί διακοπής λειτουργίας της δραστηριότητας επιχειρήσεων (σφράγιση) ολική ή μερική, προσωρινή ή οριστική, γεγονός που επιβεβαιώνεται από την απόφαση της δημάρχου για οριστική διακοπή λειτουργίας του λούνα παρκ μετά το θανατηφόρο ατύχημα», υπογραμμίζεται στην απόφαση και παραθέτει μία σειρά από αποφάσεις που έχει λάβει η ίδια η δήμαρχος για τη σφράγιση άλλων καταστημάτων την ίδια περίοδο.
Εξάλλου στην απόφαση αναλύονται οι ευθύνες του δήμου Κασσάνδρας και επομένως της δημάρχου «καθώς λόγω της ιδιότητάς της εξακολουθεί να ευθύνεται για τη μη άμεση λήψη απόφασης σφράγισης του επίμαχου λούνα παρκ και παροχή σχετικής εντολής σφράγισης, ανεξαρτήτως των τυχόν ευθυνών έτερων προσώπων, υπαλλήλων ή άλλων οργάνων του δήμου», για την αδειοδότηση του λούνα παρκ τον προηγούμενο χρόνο.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι το φονικό παιγνίδι crazy dance όπου έχασε τη ζωή του ο 19χρονος είχε εγκατασταθεί και λειτούργησε το 2023 με άδεια «που έλαβε παράτυπα από τον δήμο Κασσάνδρας», όπως αναφέρεται στην απόφαση. Εξηγείται ότι το μηχάνημα λειτούργησε με έκθεση επιθεώρησης μηχανικού που δεν ήταν πιστοποιημένος για την έγκριση λειτουργίας τέτοιων παιγνιδιών, επομένως δεν έπρεπε ο δήμος να δώσει άδεια λειτουργίας. Όσο για το 2024 τονίζεται ότι ο ιδιοκτήτης του λούνα παρκ δεν έκανε απολύτως καμία ενέργεια για την έκδοση άδειας λειτουργίας.
Διαβάστε επίσης:
Πατήσια: Μονογονεϊκή οικογένεια έσωσε το σπίτι της μετά από τρεις προσπάθειες έξωσης