Καμία αυτοψία από εξειδικευμένο κλιμάκιο της Πυροσβεστικής δεν είχε γίνει επί 23 ημέρες στον τόπο της τραγωδίας των Τεμπών, παρότι κλιμάκιο είχε μεταβεί επί τόπου μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες. Σε εξέλιξη ΕΔΕ για τον τρόπο που ενήργησαν στελέχη της πυροσβεστικής, καθώς κατά την ανάκριση είχε διαπιστωθεί ότι δεν είχε γίνει αυτοψία, παρά μόνο μία πρώτη, από κλιμάκιο χαμηλόβαθμων πυροσβεστών.
Δεύτερο κλιμάκιο της Διεύθυνσης Διερεύνησης Εγκλημάτων Εμπρησμού μετέβη στα Τέμπη και έκανε αυτοψία, αλλά αυτό έγινε 23 μέρες μετά την τραγωδία και αφού ο χώρος είχε αλλοιωθεί.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΣΚΑΙ, ο πειθαρχικός έλεγχος δεν αφορά τους 2 χαμηλόβαθμους πυροσβεστικούς υπαλλήλους που λίγη ώρα μετά τη σύγκρουση των 2 τρένων μετέβησαν στο σημείο και συνέταξαν τη σύντομη αυτοψία, αλλά σε στελέχη της εξειδικευμένης διεύθυνσης αντιμετώπισης εγκλημάτων εμπρησμού, όπως και κάποιων ανώτερων και ανώτατων αξιωματικών, που είχαν την ευθύνη διαχείρισης του χώρου.
Το πρώτο 24ωρο μετά τη σύγκρουση παίρνει εντολή να μεταβεί στο σημείο του δυστυχήματος ένα εξειδικευμένο κλιμάκιο της διεύθυνσης αντιμετώπισης εγκλημάτων εμπρησμού προκειμένου να κάνει αυτοψία στον χώρο, και να εντοπίσει τα αίτια της έκρηξης και της φωτιάς. Το συγκεκριμένο κλιμάκιο, ωστόσο, όπως προέκυψε από έρευνα του ΣΚΑΪ, αλλά πρωτίστως από έρευνα της πυροσβεστικής, αναχώρησε ένα 24ωρο αργότερα χωρίς να κάνει την παραμικρή προανακριτική πράξη, δεν έκανε απολύτως τίποτε, και επέστρεψε στην Αττική άπραγο.
Αυτό που προκύπτει επίσης από την εσωτερική έρευνα της πυροσβεστικής στο πλαίσιο της ΕΔΕ είναι ότι εξειδικευμένοι πυροσβέστες άλλου κλιμακίου της συγκεκριμένης διεύθυνσης επέστρεψαν στο σημείο 23 μέρες μετά το δυστύχημα, και συνέδραμαν στη σύνταξη του πολυσέλιδου πορίσματος που υποβλήθηκε μερικές εβδομάδες αργότερα. Ωστόσο, ήταν αρκετά αργά, καθώς είχαν απομακρυνθεί κρίσιμα πειστήρια από το σημείο του δυστυχήματος.
Όταν τα μέλη του πρώτου κλιμακίου ρωτήθηκαν στο πλαίσιο του πειθαρχικού ελέγχου είπαν ότι πήραν εντολή να αποχωρήσουν από τον περιφερειακό διοικητή της πυροσβεστικής, ο οποίος είχε την ευθύνη για τη φύλαξη και τη διαχείριση του τόπου του δυστυχήματος. Ο συγκεκριμένος ανώτατος αξιωματικός της πυροσβεστικής απάντησε ότι ουδέποτε είδε τους συγκεκριμένους αξιωματικούς στον χώρο, και αρνήθηκε ότι έδωσε εκείνος εντολή για την αποχώρησή τους. Αυτό που επισημαίνουν στελέχη της πυροσβεστικής είναι ότι εάν και εφόσον είχε μεταβεί το κλιμάκιο της διεύθυνσης στα Τέμπη και είχε συνεννοηθεί με τον εισαγγελέα, κανείς απολύτως, ακόμα και ιεραρχικά ανώτερός τους, δεν θα ήταν σε θέση να τους διατάξει να απομακρυνθούν, και όφειλαν να κάνουν τη δουλειά τους.
Σημειώνεται ότι τόσο ο διενεργών την ΕΔΕ, που παραμένει σε εξέλιξη, όσο και ο επικεφαλής αξιωματικός που εκτελούσε τότε χρέη περιφερειακού διοικητή, αποστρατεύθηκαν προ δεκαημέρου στις πρόσφατες τακτικές κρίσεις στο εσωτερικό της πυροσβεστικής.
Σε ό,τι αφορά το θέμα του φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας, με βάση τα στελέχη του ΟΣΕ όταν αποχώρησε από τον εμπορευματικό σταθμό της Θεσσαλονίκης με προορισμό την Αττική, τυπικά τουλάχιστον, δεν πραγματοποίησε καμία στάση, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα διαγράμματα των σταθμαρχών κατά μήκος της διαδρομής. Τυπικά δεν έχει γίνει στάση του συγκεκριμένου τρένου, ωστόσο, διευκρινίζουν, ότι για λόγους διαχείρισης της κυκλοφορίας μπορεί κάλλιστα η εμπορική αμαξοστοιχία να σταμάτησε κατά τη διάρκεια της διαδρομής που μεσολαβεί από τον εμπορευματικό σταθμό μέχρι το σημείο της σύγκρουσης, είτε προκειμένου να περάσει κάποιο τρένο που κινείτο στη γραμμή ανόδου, είτε για να προπορευτεί κάποιο άλλο τρένο, να πραγματοποίησε ολιγόλεπτη διακοπή η οποία δεν έχει καταγραφεί στα αρχεία του ΟΣΕ.
«13 μέρες πριν την τραγωδία αγοράστηκαν 25.000 λίτρα ξυλολίου»
Την ίδια ώρα, αίσθηση προκαλεί καταγγελία του δικηγόρου οικογενειών θυμάτων των Τεμπών, Στέλιου Σούρλα, ο οποίος σε δηλώσεις του στο Mega υποστηρίζει ότι 13 μέρες πριν το τραγικό δυστύχημα αγοράστηκαν, κατόπιν δημοπρασίας, 25.000 λίτρα ξυλολίου, που είχαν κατασχεθεί τον Ιανουάριο του 2023 από το Τελωνείο Προμαχώνα.
«Έχω στα χέρια μου 6 έγγραφα τα οποία προσκόμισα στον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή, είναι αναρτημένα στη Διαύγεια και είναι από το Τελωνείο Σερρών. Σύμφωνα με ένα από αυτά τα έγγραφα, στις 18 Ιανουαρίου του 2023, ενάμιση μήνα πριν τον δυστύχημα κατασχέθηκαν 25.747 λίτρα ξυλολίου, τολουολίου στο Τελωνείο του Προμαχώνα Σερρών», ανέφερε ο κ. Σούρλας και συνέχισε:
«Θεωρώ ότι έχω εντοπίσει την άκρη του νήματος. Δηλαδή έχω εντοπίσει την πηγή από την οποία ενδεχομένως να προέρχεται το εμπόρευμα του ξυλολίου. Στις 15 Φεβρουάριου του 2023, δηλαδή 13 ημέρες πριν τα Τέμπη δημοπρατείται αυτή η ποσότητα και πλειοδοτείται και κάποιος την αγοράζει. Ζητώ από τον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή από τις 18 Απριλίου του 2024 και απάντηση δεν έχω λάβει ακόμη να μου πει πού και πώς μεταφέρθηκαν αυτά τα φορτία».
Ο δικηγόρος ζητά από τον ανακριτή να «διατάξει» το τελωνείο Προμαχώνα να απαντήσει εγγράφως, «ποιοι ανακηρύχτηκαν κατά τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο του 2023 υπερθεματιστές σε δημοπρασία κατασχεθέντων από Βουλγαρία φορτίων χημικών διαλυτών και κυρίως ξυλολίου, τουλολίου κλπ από το τελωνείο Προμαχώνα Σερρών».
Διαβάστε επίσης:
Γαλάτσι: Νεκρός εντοπίστηκε ο 19χρονος που είχε εξαφανιστεί
ΗΣΑΠ: Εκκενώθηκε συρμός στο Μοσχάτο- Καπνοί «έπνιξαν» βαγόνι