Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν -για ακόμη μια φορά- οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας στην Ελλάδα, στον απόηχο της πολύνεκρης αεροπορικής τραγωδίας στην Ουάσιγκτον.
Σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα εκφράζουν οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, μέσω της Ένωσής τους, καταγγέλλοντας υποστελέχωση και παρωχημένο εξοπλισμό στα αεροδρόμια της χώρας. Οι καταγγελίες έρχονται στον απόηχο του πρόσφατου αεροπορικού δυστυχήματος στην Ουάσιγκτον, όπου επιβατικό αεροσκάφος συγκρούστηκε με στρατιωτικό ελικόπτερο, αναδεικνύοντας παγκοσμίως την ανάγκη για αυξημένα μέτρα ασφαλείας.
Παρωχημένος εξοπλισμός και κίνδυνος σύγκρουσης
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ένωσης, στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μεταξύ αεροσκαφών είναι μη λειτουργικό, με αποτέλεσμα οι ελεγκτές να βασίζονται αποκλειστικά στην εμπειρία και την ετοιμότητά τους.
«Η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα του Ελεγκτή, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Η κατάσταση αυτή, όπως επισημαίνουν οι ελεγκτές, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους, ιδιαίτερα ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου, όπου η κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα.
Αντί για ενίσχυση, αύξηση ωραρίου και διώξεις
Παρά τα προβλήματα, οι καταγγελίες των ελεγκτών αναφέρουν ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) όχι μόνο δεν προχωρά σε αντικατάσταση του εξοπλισμού αλλά επιβάλλει αύξηση ωραρίου στο ήδη καταπονημένο προσωπικό.
Επιπλέον, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η διοίκηση της ΥΠΑ ασκεί πειθαρχικές διώξεις σε μέλη της Ένωσης που αναδεικνύουν τις ελλείψεις και ενημερώνουν την αεροπορική αγορά για την πραγματική κατάσταση.
«Παρατηρούμε τις εξελίξεις με σκεπτικισμό και ανησυχία και προσβλέπουμε σε λύσεις που θα αυξήσουν πρωτίστως όχι τη χωρητικότητα, αλλά το επίπεδο ασφάλειας των αεροπορικών κινήσεων στην Ελλάδα», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.
Υποστελέχωση και καθυστερήσεις στις προσλήψεις
Στο πρόβλημα έρχεται να προστεθεί και η έλλειψη προσωπικού. Παρότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός μέσω ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 97 νέων ελεγκτών, η κατάσταση δεν αναμένεται να βελτιωθεί άμεσα, καθώς η εκπαίδευση τους διαρκεί αρκετά χρόνια.
Σύμφωνα με τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, το καλοκαίρι του 2025 θα βρει στα πόστα το ίδιο ελλιπές και γηρασμένο προσωπικό, αδυνατώντας να καλύψει τον αυξανόμενο όγκο πτήσεων.
Το διακύβευμα: Ασφάλεια ή οικονομία;
Η συζήτηση γύρω από την ασφάλεια των πτήσεων στην Ελλάδα έρχεται σε μια περίοδο όπου η τουριστική κίνηση σπάει ρεκόρ, με τις αεροπορικές εταιρείες να πιέζουν για περισσότερες πτήσεις και ταχύτερη εξυπηρέτηση. Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η αύξηση της χωρητικότητας δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος της ασφάλειας.
Η Πολιτεία καλείται να αναλάβει άμεσες δράσεις, τόσο για την ανανέωση του εξοπλισμού, όσο και για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, προτού βρεθεί αντιμέτωπη με μια πιθανή τραγωδία στους ελληνικούς αιθέρες.
H ανακοίνωση της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας κυκλοφορίας Ελλάδας
«Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας κυκλοφορίας Ελλάδας εκφράζει τη βαθιά της λύπη για το αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης (30/1) στον ποταμό Πότομακ στην Ουάσινγκτον, μετά από σύγκρουση στον αέρα επιβατικού αεροσκάφους με ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού.
Καθώς η διερεύνηση βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, θα θέλαμε για ακόμη μία φορά να τονίσουμε τη σημασία των συνθηκών κατά τις οποίες ο κάθε Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας καλείται να ασκήσει το καθήκον του.
Υποστελέχωση
Δυστυχώς, στη χώρα μας, παρά τον τρέχοντα διαγωνισμό ΑΣΕΠ για πρόσληψη 97 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η υποστελέχωση βρίσκεται σε επίπεδα που δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτηση της ζήτησης της αεροπορικής κίνησης. Η εκπαίδευση των νέων Ελεγκτών είναι πολυετής και η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 θα βρει στα μικρόφωνα το ίδιο, ελλιπές και μεγάλου μέσου όρου ηλικίας, προσωπικό.
Σε αυτό προστίθεται και η χρήση απαρχαιωμένου εξοπλισμού επιτήρησης και επικοινωνιών, με πολλά και καθημερινά προβλήματα, για τα οποία ακόμα δεν φαίνεται «φως στο τούνελ».
Μη επιχειρησιακό σύστημα εμπλοκών
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ως παράδειγμα (και με αφορμή εικόνες και βίντεο που διέρρευσαν από την οθόνη ραντάρ κατά την στιγμή του δυστυχήματος), ότι στην Tερματική Περιοχή της Αθήνας, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται, δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης, επομένως η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή.
Δυστυχώς, θα πρέπει να σημειώσουμε για ακόμη μία φορά, ότι η Διοίκηση της Υ.Π.Α. αντί να δείξει κατανόηση στην κατάσταση και να επιταχύνει τις διαδικασίες, ειδικά όσον αφορά την αντικατάσταση του εξοπλισμού, προσπαθώντας να αυξήσει τον ρυθμό εξυπηρέτησης των αεροσκαφών χωρίς να έχουν βελτιωθεί οι επιχειρησιακές συνθήκες, πριν μερικούς μήνες, μονομερώς, επιχείρησε να επιβάλλει αύξηση ωραρίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, σε ένα προσωπικό με υψηλό δείκτη κόπωσης.
Εδώ και κάποιες ημέρες μάλιστα, επιχειρεί να διώξει πειθαρχικά μέλη μας που τόλμησαν να ενημερώσουν την αεροπορική αγορά για την πραγματική κατάσταση που επικρατεί και όχι αυτή που θέλει η Διοίκηση να παρουσιάσει, όσον αφορά την επερχόμενη σεζόν. Παρατηρούμε τις εξελίξεις με σκεπτικισμό και ανησυχία και προσβλέπουμε σε λύσεις που θα αυξήσουν πρωτίστως όχι τη χωρητικότητα, αλλά το επίπεδο ασφάλειας των αεροπορικών κινήσεων στην Ελλάδα».
Οι κίτρινες κάρτες της Κομισιόν
Μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει δεύτερη διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα λόγω μη εφαρμογής της απαιτούμενης τεχνολογίας αναγνώρισης αεροσκάφους, όπως ορίζει ο κανονισμός (ΕΕ) 2017/373.
«Η ικανότητα αυτή είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση των υπηρεσιών επιτήρησης και την αύξηση της αποτελεσματικότητας του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, με την εξασφάλιση ακριβέστερης ιχνηλάτησης των αεροσκαφών», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Η Κομισιόν εξηγεί ότι παρά τη συμφωνία το 2020 μεταξύ του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) και της Ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) για την προμήθεια, εγκατάσταση και ανάθεση των απαραίτητων συστημάτων ραντάρ, εξακολουθούν να εκκρεμούν τα διορθωτικά μέτρα.
«Οι πληροφορίες που παρασχέθηκαν από την ΑΠΑ ως απάντηση στο αίτημα της Επιτροπής δεν παρέχουν ικανοποιητικές πληροφορίες σχετικά με το πότε θα εφαρμοστεί αποτελεσματικά η ικανότητα αναγνώρισης αεροσκαφών στην Ελλάδα» και για το λόγο αυτό δόθηκε δίμηνη προθεσμία στην Ελλάδα να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή.
Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Ένα βήμα πιο πέρα πήγε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο ζήτημα της εφαρμογής διαδικασιών προσέγγισης βάσει επιδόσεων στους ελληνικούς αερολιμένες στέλνοντας αιτιολογημένη γνώμη επειδή δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα για να εφαρμόσει διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως απαιτείται από τους εκτελεστικούς κανονισμούς.
Η Επιτροπή σημειώνει ότι οι τρέχουσες δραστηριότητες προσγείωσης στα ελληνικά αεροδρόμια είναι ασφαλείς. Προσθέτει ωστόσο ότι η εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης PBN που λείπουν από τους ελληνικούς αερολιμένες θα επιτρέψει στους πιλότους να προσγειωθούν με κατακόρυφη καθοδήγηση, βελτιώνοντας περαιτέρω την ασφάλεια.
Υπενθυμίζεται ότι για το ζήτημα αυτό η Επιτροπή είχε αποστείλει τον Απρίλιο του 2024 προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα. Όπως όμως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν, η απάντηση της Ελλάδας, της 19ης Ιουνίου, δεν παρείχε ικανοποιητικά αποδεικτικά στοιχεία, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διαδικασιών PBN στους ελληνικούς αερολιμένες, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διορθωτικών μέτρων που συμφωνήθηκαν μεταξύ του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας και της Ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.
Να σημειωθεί ότι οι ελλείψεις της χώρας μας σε εξοπλισμό αεροναυτιλίας είναι τεράστιες, όπως περιέγραψε τη Δευτέρα στη Βουλή και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, Παναγιώτης Ψαρρός στο πλαίσιο της ακρόασης φορέων επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και μεταφορών για τον σιδηρόδρομο, στο οποίο έχουν συμπεριληφθεί και διατάξεις για την αεροναυτιλία.
Διαβάστε επίσης:
Θεσσαλονίκη: Μητέρα και γιαγιά νύφης ξυλοκόπησαν κομμώτρια για το χτένισμα του γάμου
Τραγωδία στην Αχαΐα: 50χρονος κτηνοτρόφος έπαθε ηλεκτροπληξία ενώ άδειαζε γάλα