Πτωτικά κινείται το κόστος στα καύσιμα κίνησης, με τη μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης να διαμορφώνεται, πανελλαδικά, σε 1,74 ευρώ το λίτρο, του πετρελαίου σε 1,53 ευρώ και του υγραερίου σε 0,86 ευρώ.
Η καθοδική πορεία αποτυπώνεται στα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως το μέσο κόστος στην απλή αμόλυβδη βενζίνη ξεκίνησε την 1η.9.2024 από 1,81 ευρώ το λίτρο, στο πετρέλαιο κίνησης από 1,57 ευρώ και στο υγραέριο από 0,86 ευρώ.
Κάτω και το πετρέλαιο
Επίσης καθοδικά κινείται μέσα στον Σεπτέμβριο η τιμή του μπρεντ, το οποίο αποτελεί βασικό -αλλά όχι τον μόνο- παράγοντα στη διαμόρφωση του κόστους των καυσίμων.
Στις 2.9.2024 η τιμή του «κλείδωσε» στα 77,52 δολάρια το βαρέλι. Σχεδόν μία εβδομάδα αργότερα (10/9) έπεσε στα 69,19 δολάρια το βαρέλι και κατά τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται στα επίπεδα των 72-73 δολαρίων το βαρέλι.
Η πτωτική πορεία του μπρεντ είναι απόρροια της αναστάτωσης που επικρατεί στην αγορά, καθώς έχουν ενταθεί οι ανησυχίες περί συγκρατημένης ζήτησης στις μεγάλες οικονομίες, την ώρα που υπάρχει άφθονη προσφορά.
Οι φόβοι για ασθενέστερη ζήτηση στον κορυφαίο εισαγωγέα πετρελαίου, την Κίνα (έχει στραφεί, ήδη, και σε άλλα είδη καυσίμων, π.χ. φυσικό αέριο), για παράδειγμα, επηρέασαν το κλίμα της αγοράς.
Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του (ΟΠΕΚ+), από την πλευρά τους, έχουν αναβάλει τις αυξήσεις στην παραγωγή.
Από αυτές τις εξελίξεις μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι καταναλωτές, καθώς βλέπουν να δημιουργούνται προοπτικές για όλο και πιο πτωτικές τιμές στα καύσιμα.
Εκτιμήσεις για το μέλλον
Η Morgan Stanley προβλέπει τιμές στα επίπεδα των 75 δολαρίων το βαρέλι, κατά μέσο όρο, για το τελευταίο τρίμηνο του 2024 (από 80 δολάρια μέχρι πρότινος).
Η Goldman Sachs εκφράζει για το 2025 εκτιμήσεις για τιμές στα επίπεδα των 80 δολαρίων το βαρέλι (μέσος όρος έτους).
Η δε Citi κάνει λόγο για υποχώρηση τιμών ακόμη και στα επίπεδα των 60 δολαρίων το βαρέλι για το 2025 (στο δυσμενέστερο σενάριο για τους πετρελαιοπαραγωγούς), στην περίπτωση που ο ΟΠΕΚ δεν προβεί σε νέες μειώσεις της παραγωγής, εκτιμώντας πως η ζήτηση από τις μεγάλες οικονομίες θα βαίνει μειούμενη.
Η διεθνής κατάταξη
Με αυτά τα δεδομένα, η Ελλάδα έχει υποχωρήσει στη 13η θέση της λίστας των χωρών με τις ακριβότερες βενζίνες παγκοσμίως.
Η τιμή της διαμορφωνόταν σε 1,770 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με τη διεθνή πλατφόρμα Global Petrol Prices (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία 9/9).
Η πιο ακριβή βενζίνη πωλείται στο Χονγκ Κονγκ (2,966 ευρώ το λίτρο). Ακολουθούν το Μονακό (2,130 ευρώ), η Ισλανδία (2,019 ευρώ), το Λιχτενστάιν (1,939 ευρώ), η Ελβετία (1,928 ευρώ), η Σιγκαπούρη και η Ολλανδία (1,910 ευρώ), τα Μπαρμπέιντος (1,897 ευρώ), η Δανία (1,884 ευρώ), το Ισραήλ (1,817 ευρώ), η Φινλανδία (1,781 ευρώ) κ.λπ.
Τι γίνεται στην επαρχία
Σε 1,70 ευρώ το λίτρο διαμορφώνεται η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη), ενώ στην Πάτρα πωλείται 1,75 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (16/9) από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ακόμα και σε αρκετά νησιά, που συνήθως το μέσο κόστος υπερβαίνει τα 2 ευρώ ανά λίτρο, πλέον διαμορφώνεται κάτω από αυτό το «φράγμα».
Πιο συγκεκριμένα, στα Δωδεκάνησα η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης είναι 1,92 ευρώ το λίτρο, ενώ στη Ζάκυνθο, στο Ηράκλειο, στην Κέρκυρα και το Λασίθι είναι ακόμη πιο οικονομική (1,80 ευρώ το λίτρο).
Στην Κεφαλλονιά και τη Λέσβο το κόστος διαμορφώνεται σε 1,84 ευρώ, στις Κυκλάδες σε 1,999 ευρώ, στη Λευκάδα σε 1,83 ευρώ, στο Ρέθυμνο σε 1,81 ευρώ, στη Σάμο σε 1,82 ευρώ, στα Χανιά σε 1,78 ευρώ και στη Χίο σε 1,74 ευρώ.
Διαβάστε επίσης
Στις αγορές με νέο 10ετές ομόλογο βγαίνει σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | topontiki.gr