Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος πάντα επιλέγει να μας γνωρίσει με σημαντικά σύγχρονα έργα, που εκπέμπουν ευαίσθητα πολιτικο-κοινωνικά μηνύματα.
Αυτή τη φορά μας παρουσιάζει τη δραματική, μαύρη κωμωδία της νέας και πολλά υποσχόμενης Ιρλανδής συγγραφέως και ηθοποιού Μέγκαν Τάιλερ «Ο τρόμος του Κροκόδειλου», που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Παρότι, ωστόσο, η ιστορία εκτυλίσσεται σε ένα χωριό της Βόρειας Ιρλανδίας το 1989 – μια εποχή έντονων πολιτικών και θρησκευτικών συγκρούσεων με βομβιστικές επιθέσεις και τη συνεχή παρουσία των βρετανικών στρατευμάτων στην περιοχή –, το πολιτικό μέρος διαφαίνεται μόνο μέσα από υπαινιγμούς.
Στην καρδιά του κειμένου ακτινογραφείται η πατριαρχική βία, ο αυταρχισμός, αλλά και η γυναικεία αλληλεγγύη.
Η συγγραφέας τοποθετεί τη δράση στο σπίτι των Ντέβλιν, όπου ζουν ο κακοποιητής και τώρα ανάπηρος πατέρας της οικογένειας με την ενοχική, ψυχαναγκαστική και, κατ’ επέκταση, υποταγμένη κόρη του, την Αλάνα.
Αντίθετα, η άλλη του κόρη, η Φιάνα, ασυμβίβαστη και επαναστάτρια, έχει φύγει εδώ και καιρό από το σπίτι, φυλακίστηκε στα δεκαέξι της χρόνια και μετά εντάχθηκε στον IRA.
Όλα ξεκινούν με την Αλάνα, που καθαρίζει σχολαστικά με μια οδοντόβουρτσα τα «μάτια» της κουζίνας. Κάθε τόσο απολαμβάνει κρυφά τα πατατάκια της και ενίοτε καπνίζει για να ξεδώσει, ενώ στρατιωτικά ελικόπτερα διαχέουν στον αέρα παροξυσμικούς θορύβους. Ατημέλητη, με ρόμπα και παντόφλες, αχτένιστα μαλλιά και ύφος γεροντοκόρης, φροντίζει επιμελώς το πατρικό της.
Ξαφνικά εισβάλλει η Φιάνα πιστεύοντας πως ο πατέρας τους έχει πεθάνει. Όμως εκείνος είναι ακόμη ζωντανός.
Οι δύο τόσο διαφορετικές αδελφές έρχονται αρχικά σε άγρια αντιπαράθεση, αλλά σύντομα συμφιλιώνονται. Έχοντας ως «άλλοθι» τη φυλή Ασμάτ, που σκοτώνει τους αιμοσταγείς κροκόδειλους επειδή κατασπαράζουν τους ανθρώπους της, παίρνουν μια κοινή απόφαση: την εξόντωση του δικού τους πατέρα – κροκόδειλου.
Αυτό το ιδιαίτερα σκληρό κείμενο, που συνδυάζει ωμό λόγο και αποκρουστικές καταστάσεις με μαύρο χιούμορ και σουρεαλιστικά στοιχεία, διαχειρίστηκε έντεχνα και με ωριμότητα ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Η παράστασή του, έξοχα ρυθμισμένη, ρέει αβίαστα, προβάλλοντας τις ικανότητες των εξαιρετικών ηθοποιών του.
Η Σύρμω Κεκέ (Αλάνα) δίνει ένα ρεσιτάλ ερμηνείας, καθώς «μεταμορφώνεται» από άβουλο πλάσμα σε αδίστακτο εκδικητή. Κάθε μικρός σπασμός στην έκφρασή της και κάθε ανεπαίσθητη κίνηση αρκούν για να μεταδώσει τα συναισθήματα της ηρωίδας που υποδύεται.
Από την άλλη, η χλευαστική, υπερκινητική, παθιασμένη (θα έλεγα) Φιάνα της Άννας Καλαϊτζίδου ανταποκρίνεται με ακρίβεια στον χαρακτήρα της εξεγερμένης αδελφής. Είναι φυσικό οι δύο ανδρικοί ρόλοι (ο πατέρας του Δημήτρη Γεωργαλά και ο Βρετανός στρατιώτης του Θοδωρή Λαμπρόπουλου) να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, καθώς η παράσταση δονείται από την ενέργεια των δύο γυναικών. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της παίζουν η μουσική του Γιώργου Πούλιου, που κυμαίνεται από απειλητικούς ήχους μέχρι νοσταλγικά τραγούδια των 80s, και η εύστοχη κινησιολογία της Ξένιας Θεμελή.
Διαβάστε επίσης:
Δώδεκα ποιήματα γίνονται θέατρο!
«Ο εραστής» του Banksy πωλείται μαζί με το κτήριο του Μπρίστολ στο οποίο είναι ζωγραφισμένος
Ποσό ρεκόρ 121 εκατ. δολαρίων για πίνακα του Ρενέ Μαγκρίτ σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη
ΠΟΝΤΙΚΙ ART | topontiki.gr