Η Εθνική Λυρική Σκηνή ολοκληρώνει την εξαιρετικά επιτυχημένη καλλιτεχνική περίοδο 2023/24 με τη δημοφιλέστατη «Τραβιάτα» του Τζουζέππε Βέρντι στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 27, 28, 30 και 31 Ιουλίου 2024.
Ο άτυχος έρωτας της «Κυρίας με τις καμέλιες» για τον Αλφρέντο Ζερμόν, όπως τον εμπνεύστηκε και τον μελοποίησε ο Βέρντι μέσα από μελωδίες μοναδικής δύναμης, οι οποίες γράφονται ανεξίτηλα στο μυαλό και στην καρδιά, αναβιώνει σε μουσική διεύθυνση Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου.
Η πρεμιέρα της «Τραβιάτας» στις 6 Μαρτίου 1853 στο Θέατρο Ο Φοίνικας της Βενετίας αναφέρεται συνήθως ως μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες στην ιστορία της όπερας.
«Η Τραβιάτα ήταν ένα φιάσκο, μην ψάχνεις να βρεις δικαιολογία, απλώς έτσι είναι», έγραφε την επομένη κιόλας, στις 7 Μαρτίου 1853, ο Βέρντι στον εκδότη του Τίτο Ρικόρντι. Ενάμιση αιώνα αργότερα, το αριστούργημα του Βέρντι αναγνωρίζεται ως ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του ρεπερτορίου με εκατοντάδες παραστάσεις κάθε χρόνο στις όπερες όλου του κόσμου και με χιλιάδες θεατών να τις παρακολουθούν εκστατικά.
Η «Τραβιάτα» στη σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο για πρώτη φορά το 2019 και αποτέλεσε το εξαιρετικά επιτυχημένο οπερατικό ντεμπούτο του σκηνοθέτη, χορογράφου και διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ο Ρήγος, ακολουθώντας το πνεύμα της μουσικής του Βέρντι, δημιουργεί μια παράσταση που εστιάζει στην «καταναγκαστική ηδονή» η οποία μοιάζει να πνίγει όλους τους πρωταγωνιστές της ιστορίας, καθώς και στην ασφυξία της οικονομικής δοσοληψίας που καθορίζει τα πάντα στις ζωές των ηρώων. Ένα ψυχογράφημα της Βιολέττας Βαλερύ, από την αυγή του έρωτα ως το σκοτάδι του θανάτου, μέσα σε ένα περιβάλλον «μινιμαλιστικού» μπαρόκ.
Η όπερα περιγράφει τον έρωτα μιας εταίρας με γόνο καλής οικογένειας του Παρισιού. Η σχέση προκαλεί την αντίδραση της οικογένειας του νέου, το ζευγάρι χωρίζει και ξανασυναντιέται λίγο πριν τον θάνατο της κοπέλας.
Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Ρήγος σημειώνει για το έργο: «Η Τραβιάτα, παρουσιασμένη στον ιστορικό χώρο του Ηρωδείου, εντάσσεται σε μια απαιτητική όσο και ενδιαφέρουσα συνθήκη: πρέπει κανείς να βρει την ισορροπία μεταξύ των σκηνών της επιδεικτικής ευδαιμονίας και των στιγμών της ιδιωτικότητας.
Οι τοίχοι του αρχαίου Ωδείου είναι εγγυητές της διαχρονίας και εντάσσουν υποχρεωτικά την αφήγηση στον μεγάλο χρόνο. Στον ενδιάμεσο αυτό χώρο, μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος, η Βιολέττα μοιάζει σταματημένη σε μια εποχή μετέωρη, προσφέροντας στον θεατή την ιστορία της, προϊόν κι αυτή προς κατανάλωση, όπως ήταν και η ίδια.
Ο χώρος του Ηρωδείου μοιράζεται ανάμεσα στα κλειστά δωμάτια (που αντιπροσωπεύουν το εσωτερικό ψυχικό τοπίο της ηρωίδας) και στον κόσμο / σκηνή της καταναγκαστικής ηδονής, όπου δεσπόζει ένα τεράστιο τραπέζι. Οι δύο κόσμοι εξελίσσονται παράλληλα, ενώ η ηρωίδα καθρεφτίζεται στο alter ego της, δίνοντας έτσι υπόσταση στην εσωτερική της διχοτομία, που αποτελεί ίσως και το πιο σημαντικό αφηγηματικό στοιχείο του έργου.
Η Τραβιάτα είναι η Βιολέττα, γι’ αυτό και η εστίαση στην αποτύπωση των συναισθημάτων της μεγεθύνεται και προβάλλεται στον φθαρμένο από τον χρόνο τοίχο του Ηρωδείου».
Τα εντυπωσιακά μαύρα και πολύχρωμα κοστούμια της χορωδίας, του μπαλέτου και των πρωταγωνιστών είναι της Ιωάννας Τσάμη. Οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί είναι του Χρήστου Τζιόγκα και οι βιντεοπροβολές του Βασίλη Κεχαγιά. Για τη δημιουργία του σκηνικού, το οποίο υπογράφει ο Κωνσταντίνος Ρήγος, συνεργάστηκε η αρχιτέκτονας Μαίρη Τσαγκάρη.
Την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα διευθύνει ο διαπρεπής και γνωστός στο κοινό της ΕΛΣ Ιταλός αρχιμουσικός Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι.
Για τη φετινή αναβίωση της «Τραβιάτας» η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει δύο διανομές διεθνούς ακτινοβολίας. Στην πρώτη διανομή, το κοινό θα έχει τη μοναδική ευκαιρία να ανακαλύψει -για πρώτη φορά στην Ελλάδα- την Αμερικανίδα σούπερ σταρ της όπερας Ναντίν Σιέρρα στον ρόλο της Βιολέττας Βαλερύ. Η πλέον περιζήτητη υψίφωνος έχει εμφανιστεί στις μεγαλύτερες σκηνές παγκοσμίως, έχοντας ταυτόχρονα ένα εντυπωσιακό και ευρύ ρεπερτόριο στο ενεργητικό της.
Δίπλα στη Σιέρρα θα βρίσκεται ο εντυπωσιακών φωνητικών δυνατοτήτων Βρετανοϊταλός τενόρος Φρέντι Ντε Τομμάζο στον ρόλο του Αλφρέντο Ζερμόν. Το πολυαναμενόμενο πρωταγωνιστικό τρίο ολοκληρώνει στον ρόλο του Τζόρτζιο Ζερμόν ο διεθνώς αναγνωρισμένος βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, ο οποίος έχει λάβει στη μακρά πορεία του διθυραμβικές κριτικές για τις εμφανίσεις του στις μεγαλύτερες όπερες.
Στο δεύτερο καστ, θα έχουμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τη διακεκριμένη υψίφωνο της ΕΛΣ Βασιλική Καραγιάννη στον ρόλο της Βιολέττας Βαλερύ. Ο διάσημος Ιταλός τενόρος Φραντσέσκο Ντεμούρο, που τόσο αγαπήθηκε από το κοινό της ΕΛΣ στις τελευταίες του εμφανίσεις, επιστρέφει αυτή τη φορά με τον ρόλο του Αλφρέντο.
Στον ρόλο του Τζόρτζιο Ζερμόν συναντάμε τον διεθνώς αναγνωρισμένο Έλληνα βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο, ο οποίος θα ανέβει για δεύτερη φορά φέτος στη σκηνή του Ηρωδείου μετά την ερμηνεία του ως Σκάρπια στην «Τόσκα» τον Ιούνιο.
Μαζί τους σημαντικοί Έλληνες μονωδοί όπως οι Χρυσάνθη Σπιτάδη, Ελένη Βουδουράκη, Γιάννης Καλύβας, Νικόλας Ντούρος, Νίκος Κοτενίδης, Γιώργος Παπαδημητρίου, Νίκος Κατσιγιάννης και Ιωάννης Κοντέλλης.
Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος, ενώ συμμετέχει και το Μπαλέτο της ΕΛΣ.
Photo Credits: ΑΠΕ – ΜΠΕ/Ανδρέας Σιμόπουλος
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – TheCaller