Ακτινοβόλησε απόψε πολιτιστικά ο ουρανός στην Αρχαία Ελεύθερνα, στο Μουσείο της οποίας εορτάστηκαν τα 8α γενέθλια του, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας ταξίδεψε στην ορεινή Ελεύθερνα μαζί με υψηλούς προσκεκλημένους και προσωπικότητες του Πολιτισμού για τα εγκαίνια της έκθεσης με έργα του Πάμπλο Πικάσο και τη συναυλία που πραγματοποιήθηκε με τον συνθέτη ερμηνευτή Γιώργο Νταλάρα.
Τα εγκαίνια της έκθεσης «Η χαρά της ζωής» όπου παρουσιάζονται 62 έργα του Ισπανού Καλλιτέχνη Πικάσο πραγματοποίησε η ΠτΔ έχοντας δίπλα της τον επιστήμονα αρχαιολόγο που ανέδειξε την Αρχαία Ελεύθερνα και Γενικό Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητή Νίκος Σταμπολίδη, την κόρη του Πικάσο, Παλόμα Πικάσο, τη Γενική Διευθύντρια των Μουσείων του Βατικανό Barbara Jatta ενώ παρέστησαν η πρώην Βασίλισσα της Ισπανίας Σοφία, η αδελφή της Ειρήνη, η πριγκίπισσα Ολύμπια Τορλόνια, η Αλίκη Γουλανδρή, η σύζυγος του πρωθυπουργού Μαρέβα Γκραμπόφκσι – Μητσοτάκη, η Μαρία Εμπειρίκου, η Μαρί Δασκαλαντωνάκη, ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Νίκος Σιφουνάκης, ο Σταύρος Ξαρχάκος και πλήθος επισκεπτών του πολιτισμού και της τέχνης από το εξωτερικό.
Παρών επίσης ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή, ο Δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργης Μαρινάκης ο μητροπολίτης Ρεθύμνου και Αυλοποταμου Πρόδρομος, η Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου Αναστασία Τζιγκουνάκη και ο πρόεδρος Φίλων Μουσείου Αρχαίας Ελεύθερνας Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης.
Η διεθνής πολιτιστική ακτινοβολία αφορά τον εορτασμό σε έναν χώρο, όπου κλείνει φέτος 40 χρόνια ανασκαφικής έρευνας και με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης αλλά και την αγκαλιά όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής κ. Σταμπολίδης της οικογένειας της Grecotel της κας Δασκαλαντωνάκη του κ. Περαντωνάκη και του κ. Καλαϊτζιδάκη. Τα 62 έργα του Πάμπλο Πικάσο, έχουν «αγκαλιασθεί» με τα μόνιμα εκθέματα του Μουσείου της Αρχαίας Ελεύθερνας αναδύοντας σύμφωνα με την κόρη του Πικάσο, Παλόμα και τον καθηγητή Σταμπολίδη την αέναη και βαθιά απεικόνιση της Χαράς της Ζωής.
Εγκαινιάζοντας και απευθύνοντας χαιρετισμό η ΠτΔ είπε: “Είναι μεγάλη χαρά για μένα να εγκαινιάζω εδώ, σε αυτόν τον όμορφο, ειδυλλιακό τόπο, μια έκθεση που αποτυπώνει την ιδιαίτερη σχέση που ανέπτυξε ο Πικάσο με το φως, το πνεύμα, την πνευματική ουσία της Ελλάδας. Μια έκθεση που οργανώθηκε έτσι, ώστε τα έργα να συνομιλούν με τις ελληνικές αρχαιότητες, αποκαλύπτοντας πόσο βαθιά επηρέασε τον μεγάλο, αδιάκοπα ανήσυχο αυτόν δημιουργό, η λιτότητα και η καθαρότητα της ελληνικής γραμμής, αλλά και η φιλοσοφία ζωής των αρχαίων που όριζε την ευδαιμονία ως το ύψιστο αγαθό του ανθρώπινου βίου.
Με το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ζώντας πλέον στον Νότο της Γαλλίας με τη Φρανσουάζ και τα παιδιά τους, τον Κλωντ και την Παλόμα, ο Πικάσο θα εγκαταλείψει τις παραμορφωμένες, στρεβλές, αποτρόπαιες μορφές που είχε γεννήσει ο πόλεμος και θα εισέλθει σ’ εκείνη την περίοδο που χαρακτηρίστηκε ως «αρκαδική χαρά της ζωής». Ο Μινώταυρος, σύμβολο των πιο σκοτεινών πτυχών της ανθρώπινης ψυχής και της τερατωδίας του πολέμου, δίνει τη θέση του στη μεταμορφωμένη σε δαμάλα Ιώ, η Νέμεσις τρέπεται σε φυγή μπροστά στην ευγενική Αμαρυλλίδα. Νύμφες και σάτυροι, φαύνοι και κένταυροι χορεύουν και στροβιλίζονται με μιαν έκσταση που την ενισχύει η επίγνωση του εφήμερου, με έναν ερωτισμό που συνδιαλέγεται κατευθείαν με τη γονιμότητα της μεσογειακής γης. Από το πινέλο του ξεπηδούν η γλαύκα της Αθηνάς και το περιστέρι της Αφροδίτης, ο τραγοπόδαρος Πάνας, κατσίκες και ήμεροι ταύροι. Τα εντυπωσιακά κεραμικά του παραπέμπουν στην ομορφιά των ληκύθων και των αττικών ερυθρόμορφων αγγείων. «Πιο Έλληνας από τους Έλληνες», όπως τον χαρακτήρισε ο τεχνοκριτικός Φρανκ Ελγκάρ, δημιουργεί αυτήν την περίοδο μορφές που είναι σαν να έχουν αποσπαστεί από τα αρχαία τεχνουργήματα και να έχουν εποικίσει τα όνειρα και τις φαντασιώσεις του. Είναι τώρα, όπως χαρακτηριστικά έχει ειπωθεί, «ένας Θεόκριτος που αντάλλαξε το φλάουτο με το πινέλο».
Ας απολαύσουμε, λοιπόν, αυτά τα υπέροχα έργα πλάι στα καλλιτεχνήματα του αρχαίου παρελθόντος μας και ας αφουγκραστούμε τη συνομιλία τους. ‘Αλλωστε, όπως έλεγε ο Πάμπλο Πικάσο, «στην τέχνη δεν υπάρχει παρελθόν και μέλλον». Ένα σπουδαίο έργο τέχνης ζει πάντα στο παρόν. Για να εμπνέει τους μεταγενέστερους που το διαβάζουν κάτω από το δικό τους φως και το εντάσσουν στο προσωπικό τους όραμα για τον κόσμο. Συγχαίρω θερμά τους συντελεστές της έκθεσης για τον ιδιοφυή τρόπο, με τον οποίο ανέδειξαν αυτή τη μεγάλη αλήθεια».
Μιλώντας ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης μίλησε για τα “ορμητήρια της ψυχής και τους λογισμούς του παιδιού Πικάσο, της δύναμης της νιότης και του έρωτα του εφήβου και την ωριμότητα του Πικάσο, από όλα όσα συνιστούν το μεγάλο δημιουργό και το έργο του” όπως γνωστοποίησε, “Η Παλόμα και εγώ διαλέξαμε μέσα από μία ποικιλία υλικών και θεμάτων τα κομμάτια εκείνα όπου το φυσικό περιβάλλον το ζωικό κεφάλαιο και το μεσογειακό φως χορεύουν αρμονικά με τον αρχαίο ελληνικό μύθο με όντα διφυή τον μινώταυρο, τον πάνα, τους φαύνους. Ως τόπο παρουσίασης ξεχωρίσαμε το μουσείο της αρχαίας Ελεύθερνας μέσα σε ένα μαγευτικό αρχαιολογικό χώρο όπου ο αρχαίος άνεμος ακόμα φυσά ψιθυρίζοντας μυστικά της χαράς της ζωής”.
Από την πλευρά της η Παλόμα Πικάσο αναφέρεται στον πατέρα της στη συνεργασία με τον κ. Σταμπολίδη, τη φιλόξενη γη της Κρήτης και την ταύτιση με τις δημιουργίες του Πικάσο.” 0 πατέρας μου Πάμπλο Πικάσο ήταν ένας χαρισματικός άνθρωπος με δημιουργικότητα πάντοτε δημιουργικός και θερμός παρόλη τη φήμη του, πάντοτε γενναιόδωρος και αυθεντικός, με θαυμαστές και κοινό είτε στο γαλλικό νότο που ζούσε είτε στις εκθέσεις του. Με αυτή την έκθεση θελήσαμε να μοιραστούμε την αμεσότητα που χαρακτήριζε τον ίδιο στην ίδια του τη ζωή… 62 επιλεγμένα έργα συνομιλούν με 24 θέματα από το μουσείο της αρχαίας Ελεύθερνας αναδεικνύοντας τη βαθιά επιρροή που άσκησε η ελληνική μυθολογία και η αρχαιότητα στον Πικάσο… γιορτάζουμε τον αδερφό μου Κλωντ δεν είναι μία απλή απόδοση τιμής, γιορτάζουμε τη δημιουργικότητα του, το ανεξίτηλο σημάδι που άφησε σε όσους τον γνώρισαν, γιορτάζουμε τη ζωή… σε όλους, εξερευνώντας την έκθεση ελπίζω να νιώσουν όλοι την ίδια χαρά και έμπνευση που εγώ και ο Κλωντ βιώσαμε μεγαλώνοντας σε έναν κόσμο όπου η φαντασία και πραγματικότητα χόρευαν πιασμένες χέρι χέρι”.
Αφιερωμένη η έκθεση στον αδερφό της Παλόμα Πικάσο , Κλωντ Πικάσο ο οποίος έτρεφε έντονα συναισθήματα για την Κρήτη αλλά και για το Αιγαίο όπου είχε ζητήσει να απλωθεί η στάχτη του.
Για τη μνήμη του Κλωντ Πικάσο εκδόθηκε και ένα βιβλίο με τίτλο ίδιο με της έκθεσης «Η Χαρά της ζωής» στο οποίο έχουν αποτυπωθεί τα εκθέματα του Μουσείου με τα 62 έργα της συλλογής Παλόμα Πικάσο καθώς επίσης στιγμές της οικογένειας Πικάσο από την καθημερινή τους ζωή σε μία προσπάθεια να διαφανεί και το πατρικό πρόσωπο του μεγάλου Ισπανού Καλλιτέχνη. Την Κυριακή 7 Ιουλίου η Παλόμα Πικάσο θα βρίσκεται στο Μουσείο της Αρχαίας Ελεύθερνας όπου θα υπογράφει αντίτυπα από το συγκεκριμένο βιβλίο.
Η γενική διευθύντρια των Μουσείων του Βατικανού Barbara Jatta, χαρακτήρισε την έκθεση ως ένα αποτύπωμα Αγάπης και Φιλίας ενώ εξήρε την αγωνιώδη και χρόνων προσπάθεια του καθηγητή Σταμπολίδη να διασώσει την ιστορία, να δώσει την κληρονομιά στους επόμενους και να κρατήσει ανοιχτή την πόρτα της μνήμης. Μεταξύ του Μουσείου της Ακρόπολης και του Μουσείου του Βατικανού υπάρχει πλέον συνεργασία και στο πλαίσιο αυτής της σχέση πριν ενάμιση χρόνο έγινε η επιστροφή και επανένωση τριών θραυσμάτων από το Βατικανό, στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Πλήθος κόσμου παρακολούθησε τη συναυλία του Γιώργου Νταλάρα τον οποίο συνόδευσαν ο Αλέξανδρος Τζουγανάκης και η Ασπασία Στρατηγού, με τα 1000 ηλεκτρονικά δελτία εισόδου να εξαντλήθηκαν σε μικρό χρόνο, με την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνης Μαρία Λιονή να κάνει λόγο για την πιο σπουδαία πολιτιστική εκδήλωση με διεθνή ακτινοβολία. Χαρακτήρισε μάλιστα τον Αρχαιολόγο καθηγητή Νίκο Σταμπολίδη ως τον μεγάλο Κρητικό που έχει την Ελεύθερνα και το Ρέθυμνο παιδιά του.
Σημαντική υπήρξε και η συνδρομή στο πολιτιστικό γεγονός της Κρήτης από πλευράς της ΚΤΕΛ Α.Ε που ανέλαβε τη δωρεάν μεταφορά του κοινού καθώς και τη διάθεση μικρών πούλμαν για τη μεταφορά των συμμετεχόντων πολιτών από τα πάρκινγκ του χωριού Μαργαρίτες και Μονής Αρκαδίου στους χώρους της Αρχαίας Ελεύθερνας.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – TheCaller