Μία σοβαρή διαπίστωση και μία απίστευτη καταγγελία, μεταξύ πολλών άλλων απογοητευτικών ευρημάτων, θα περιλαμβάνει το πόρισμα του Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που πρόκειται να δοθεί στη δημοσιότητα στις 27 Φεβρουαρίου.
Η διαπίστωση είναι ότι δεν έγινε η πρωτογενής έρευνα στον τόπο του δυστυχήματος, όπως προβλέπεται σε αυτές τις περιπτώσεις – αυτό όμως είναι πάνω κάτω γνωστό, καθώς προέκυψε η απαράδεκτη και πρωτοφανής ιστορία με το «μπάζωμα» του χώρου.
Η καταγγελία όμως έρχεται να προστεθεί στο ήδη βεβαρημένο κλίμα καχυποψίας για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα και αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου – μιλώντας στον «Αθήνα 9.84» – ο ΟΣΕ δεν έχει εφαρμόσει ακόμα μία κατεπείγουσα σύσταση ασφάλειας, που έχει εκδοθεί από τον περασμένο Ιούνιο! «Εκδόθηκε σύσταση ως κατεπείγουσα αλλά δεν έχει εφαρμοστεί» είπε με έμφαση.
«Ενώ έχουν γίνει κάποια βήματα μετά το δυστύχημα, λείπει η αίσθηση του κατεπείγοντος» σημείωσε ο κ. Παπαδημητρίου, δίνοντας μία νέα πτυχή σχετικά με την επικινδυνότητα των τρένων, παρότι έχουν περάσει δύο χρόνια από την τραγωδία των Τεμπών και ενώ έχουν προκύψει και άλλα περιστατικά κατά τα οποία αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή ένα νέο δυστύχημα.
«Το πόρισμά μας θα περιλαμβάνει 15 σοβαρές συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ, την Hellenic Train, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ακόμα και προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων για τον τρόπο που επιτηρούσαν την Ελλάδα… Ελπίζουμε, όταν θα δημοσιεύσουμε το πόρισμα, οι υπόλοιπες 14 συστάσεις που θα περιλαμβάνει, να συμβάλλουν ώστε να πιεστούν οι αρμόδιοι φορείς προκειμένου να γίνουν όσα πρέπει για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Όλοι πρέπει να αντιληφθούν τον ρόλο τους» τόνισε.
Έμμεσες αιχμές για το… μπάζωμα
Ο χώρος του δυστυχήματος έπρεπε να έχει απομονωθεί και πάνε οι διερευνητές του Οργανισμού και να γίνουν από την Πυροσβεστική και την Αστυνομία όλες οι ενέργειες, οι δειγματολοψίες επί του εδάφους» δήλωσε ο κ. Παπαδημητρίου, διευκρινίζοντας ότι οι έρευνες του Οργανισμού βασίστηκαν σε δευτερογενές υλικό.
Έθεσε δε και το θέμα του οπτικοακουστικού υλικού: «Μας απασχόλησε το ερώτημα γιατί δεν υπάρχει βίντεο για την καταγραφή της εμπορικής αμαξοστοιχίας και δυστυχώς η πραγματικότητα είναι ότι κανείς δεν το ζήτησε μέσα στις δεκαπέντε ημέρες που παραμένει το υλικό καταγεγραμμένο και το οποίο στη συνέχεια σβήνεται και αυτό είναι ένα ζήτημα προβληματικό εκ φύσεως».
Τα αίτια της τραγωδίας και η υποστελέχωση του ΟΣΕ
«Η σύγκρουση των δύο τρένων δεν θα έπρεπε να έχει γίνει ποτέ και ξεκινάμε την διερεύνηση από τα αίτια που οδήγησαν σε αυτή. Η κοινή γνώμη έχει εστιάσει στο θέμα της φωτιάς που είναι ούτως ή άλλως ένα φρικτό ζήτημα αλλά είναι ένα από τα κομμάτια που διερευνούμε και που αφορούν την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
«Δυστυχώς, στην Ελλάδα του 2023, κατορθώσαμε να έχουμε το φρικτότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα όλων των εποχών» είπε ο κ. Παπαδημητρίου, ξεκαθαρίζοντας ότι ο Οργανισμός διερευνά συνολικά την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και όχι μόνο το θέμα της φωτιάς.
Να σημειωθεί ότι είναι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που ανέθεσε στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης τη σχετική έρευνα και έχει προκύψει ότι η μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε 3,5 τόνους εύφλεκτων υγρών στο πρώτο της βαγόνι.
Αλλά πέρα από αυτό, ο κ. Παπαδημητρίου εκθέτει όλο το πρόβλημα με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών: «Υπάρχει τραγική υποστελέχωση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Ο ΟΣΕ, από 3.000 εργαζόμενους, μετά τα μνημόνια έφτασε να λειτουργεί με μόλις 550. Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο, αναγκάζονται να δουλεύουν ακόμα και 29 ημέρες συνεχόμενα χωρίς ρεπό, σε πλήρη παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας, επειδή δεν υπάρχει κανείς να τους αντικαταστήσει. Ουσιαστικά, ο ΟΣΕ, κατέβηκε από ένα κρίσιμο σκαλοπάτι του ελάχιστου προσωπικού που έπρεπε να διαθέτει, με αποτέλεσμα να επηρεαστεί η ασφάλειά του. Επίσης, έχει σημασία το τι είδους εκπαίδευση παρέχεται. Για παράδειγμα, ο μοιραίος σταθμάρχης ήταν μόλις ένα μήνα στον σταθμό της Λάρισας».
Διαβάστε επίσης:
Χρήστος Μάστορας: Του ασκήθηκε ποινική δίωξη – Τι υποστήριξε στην απολογία του
Νέα Μηχανιώνα: Σε ψυχιατρική κλινική ο 35χρονος που κατηγορείται ότι σκότωσε και έκαψε ηλικιωμένο