Πάει κι αυτό. Κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγραφεί η αντίδραση της κυβέρνησης μετά το τέλος της συνάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ Νίκο Ανδρουλάκη, που πραγματοποιήθηκε σχεδόν τρία χρόνια μετά την πρώτη κρούση που έγινε για το τετ α τετ.
Η ανακούφιση για το γεγονός ότι η συνάντηση κινήθηκε σε χαμηλούς τόνους και ότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ μετά το τέλος της δεν φάνηκε αρνητικός στο να δίνει συναίνεση σε ορισμένα θέματα («θα λέμε τα “όχι” που πρέπει να πούμε προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και θα πούμε και τα “ναι” τα παραγωγικά, γιατί πρέπει να υπάρχει πεδίο συναίνεσης» είπε) φάνηκε και από τη διαρροή κυβερνητικών πηγών για τη συνάντηση, στην οποία αναφέρθηκε ότι:
«Ήταν μια καλή και ειλικρινής συζήτηση. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι έχει ανοίξει ένας δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ του πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Συζήτησαν, μεταξύ άλλων, για θέματα εξωτερικής πολιτικής, καθώς και για σημαντικά ζητήματα, όπως το δημογραφικό και το στεγαστικό. Έγινε, τέλος, μια πρώτη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση».
Βέβαια, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Ανδρουλάκης ζήτησε από τον Μητσοτάκη την ταχεία συμμόρφωση της ΕΥΠ με τη δικαστική απόφαση του ΣτΕ, που έκρινε ομοφώνως ότι η υπηρεσία πληροφοριών οφείλει να τον ενημερώσει για τους λόγους που είχε τεθεί υπό παρακολούθηση (τη «νόμιμη», αλλά «πολιτικά λάθος» επισύνδεση, που είχε πει ο πρωθυπουργός όταν είχε «σκάσει» η υπόθεση…).
Υπενθυμίζεται ότι στα χέρια του αρμόδιου αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Αχιλλέα Ζήση βρίσκεται πλέον και η μήνυση που κατέθεσε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κατά του ανθρώπου που φέρεται να πλήρωσε με τη χρεωστική του κάρτα τα μηνύματα SMS, μέσω των οποίων «μολύνθηκαν» με το Predator τα κινητά τηλέφωνα του ιδίου και άλλων προσώπων.
Συμφωνίες και διαφωνίες
Ωστόσο, ακόμα κι έτσι, και προφανώς ακόμα και με τις διαφωνίες που υπάρχουν για διάφορα ζητήματα πολιτικής (οι πληροφορίες λένε ότι ο Μητσοτάκης ακόμη μια φορά είπε «όχι» στο αίτημα του ΠΑΣΟΚ για μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη και ότι διαφώνησε για τις παρεμβάσεις στην Golden Visa, ενώ το θέμα της φορολόγησης των κερδών των τραπεζών το έχει κλείσει ο ίδιος εδώ και μέρες), φαίνεται ότι η συνάντηση δεν προκαλεί βραχυκύκλωμα στους σχεδιασμούς του Μαξίμου για το επόμενο διάστημα, καθώς ο Ανδρουλάκης σημείωσε ότι «έχουμε στόχο να είμαστε σοβαρή, προοδευτική, αξιόπιστη και παραγωγική αντιπολίτευση».
Στην πραγματικότητα η συνάντηση αυτή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κίνηση «ιχνηλάτησης» προθέσεων, καθώς, όπως σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, δύσκολα θα μπορούσαν να υπάρξουν δεσμεύσεις της μιας ή της άλλης πλευράς για κάποιο από τα μείζονα θέματα που αναμένεται να απασχολήσουν το πολιτικό σκηνικό το επόμενο διάστημα (π.χ. εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, συνταγματική αναθεώρηση με έμφαση στο άρθρο 16, επέκταση της επιστολικής ψήφου και στις εθνικές εκλογές κ.λπ.), αν και σε ορισμένα σημεία – όπως στην ίδρυση Ενιαίας Αρχής Καταναλωτή – φάνηκε να υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία, ενώ, κατά πληροφορίες, υπήρξε και συζήτηση για τις εξελίξεις στα εθνικά θέματα.
Σε αδρές γραμμές, πάντως, στην κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν εξεπλάγησαν με τον τρόπο με τον οποίο εξελίχθηκε η συνάντηση.
Εν πάση περιπτώσει, το επόμενο διάστημα αναμένεται να φανεί πόσο «βαθιά» μπήκαν στα πιο σοβαρά ζητήματα ο Μητσοτάκης και ο Ανδρουλάκης, καθώς:
1. Αμέσως μετά τις γιορτές αναμένεται να αρχίσει κανονικά η συζήτηση για το πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας, με τις πληροφορίες να θέλουν τον πρωθυπουργό να λαμβάνει τις αποφάσεις του κατά τη διάρκεια μικρής απόδρασης από την Αθήνα.
Τα σενάρια αναφέρουν ότι ο Μητσοτάκης δεν αποκλείεται να προτείνει και πρόσωπο προερχόμενο από την Κεντροαριστερά, αλλά που απολαύει αποδοχής και από τη Ν.Δ., αν και προς το παρόν δεν υπάρχει κάτι χειροπιαστό. Πάντως, η επιθυμία του για Πρόεδρο της Δημοκρατίας ευρύτερης αποδοχής είναι δεδομένη.
2. Σύντομα αναμένεται να έλθει στη Βουλή προς ψήφιση η επέκταση της επιστολικής ψήφου και στις εθνικές εκλογές, θέμα που ήδη έχει… σκοντάψει άπαξ και που η κυβέρνηση θέλει διακαώς να λάβει 200 ψήφους για να εφαρμοστεί άμεσα. Το ΠΑΣΟΚ δεν φαίνεται αρνητικό, αλλά και οι χειρισμοί έχουν τη σημασία και τη βαρύτητά τους.
3. Όσον αφορά την αναθεώρηση του άρθρου 16 για την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ στην Ελλάδα, η κυβέρνηση έχει κατηγορήσει πλειστάκις το ΠΑΣΟΚ ότι το 2007, παρότι αρχικά ο τότε πρόεδρός του Γιώργος Παπανδρέου είχε ταχθεί υπέρ, εντούτοις στη συνέχεια υπαναχώρησε. Στην παρούσα φάση, από το βήμα της Βουλής ο ίδιος ο Μητσοτάκης έχει «πετάξει το γάντι» στον Ανδρουλάκη, ο οποίος, πάντως, δεν έχει τοποθετηθεί σαφώς.
«ΤΙΝΑ» η Ν.Δ.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στρατηγικά η κυβέρνηση δεν πρόκειται να αλλάξει την τακτική που ακολουθεί έναντι του ΠΑΣΟΚ ούτε τώρα που το κόμμα είναι αξιωματική αντιπολίτευση: εν ολίγοις, θα συνεχίσει να το πιέζει για «ρεαλιστικές» προτάσεις και ιδέες και θα το κατηγορεί ότι μετατρέπεται σε «πράσινο ΣΥΡΙΖΑ» κάθε φορά που τα πράγματα θα στραβώνουν.
Άλλωστε μπορεί ένας «καθαρός και παρών κίνδυνος» (δηλαδή, ένας πιο ισχυρός πόλος στην αντιπολίτευση) να βολεύει τη Ν.Δ., καθώς της επιτρέπει να δημιουργεί συνθήκες πόλωσης και να αυξάνει τη συσπείρωσή της, ωστόσο ο στόχος είναι ο «κίνδυνος» αυτός να μη γίνει ποτέ ιδιαίτερα απειλητικός, ιδίως δε στην τρέχουσα φάση που το κυβερνών κόμμα δεν είναι και στα πάνω του.
Άλλωστε, η βαθύτερη στρατηγική του Μητσοτάκη είναι να πιστοποιήσει για άλλη μια φορά ότι η Ν.Δ. έχει μετατραπεί σε… ΤΙΝΑ («There Is No Alternative», ήτοι «Δεν Υπάρχει Άλλη Εναλλακτική», όπως είχε πει και η Μάργκαρετ Θάτσερ) στο πολιτικό σκηνικό της χώρας, ένα σκηνικό στο οποίο η Κεντροαριστερά μοιάζει κατακερματισμένη και ανίσχυρη και τα κόμματα στα δεξιά της Ν.Δ. δεν δείχνουν ικανά να αποτελέσουν απειλή – έστω κι αν το ευρύτερο πολιτικό περιβάλλον (διάβαζε Ντόναλντ Τραμπ…) μοιάζει να ευνοεί τη ρητορική τους.
Στην ουσία, η στρατηγική του πρωθυπουργού παραμένει διλημματική: από τη μία πλευρά η Ν.Δ. με όλα τα προβλήματα και τις αδυναμίες της και από την άλλη μια αντιπολίτευση πολυδιασπασμένη και ανήμπορη (προς το παρόν, τουλάχιστον) να παρουσιάσει μια πειστική εναλλακτική.
Στο πλαίσιο αυτό, λένε κυβερνητικές πηγές, οι προτάσεις της αντιπολίτευσης που πηγαίνουν κόντρα στην ακολουθούμενη πολιτική, και ιδίως στην οικονομική πολιτική, θα… καταρρίπτονται ως ανεδαφικές, εκτός ευρωπαϊκού δημοσιονομικού πλαισίου ή επικίνδυνες για νέους… εκτροχιασμούς, ενώ, όσον αφορά πιο θεσμικά ζητήματα, πάντα υπάρχει η ρητορική της «οπισθοδρομικής και μηδενιστικής αντιπολίτευσης», που «δεν θέλει να αλλάξει τίποτα» και που δεν επιτρέπει «να πάει μπροστά η χώρα».
Η πίεση, μάλιστα, αναμένεται να αυξάνεται όσο το κυβερνών κόμμα θα συνεχίζει να κάνει «χαμηλές πτήσεις» στις δημοσκοπήσεις – όπου πρέπει να σημειωθεί ότι ούτε η αντιπολίτευση μοιάζει να εισπράττει σε βαθμό που να αλλάζουν οι ισορροπίες.
Ο κίνδυνος της δυσφορίας
Εντούτοις, το εύρημα που τείνει να μετατραπεί σε… σταθερά αφορά τη διαρκώς αυξανόμενη δυσφορία και απογοήτευση των πολιτών για τα οικονομικά τους και για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την ακρίβεια.
Όμως, κι εδώ τα πράγματα δεν δείχνουν να έχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης: ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση δεν προχωρεί σε έκτακτη φορολόγηση των κερδών των τραπεζών, ξεκαθάρισε ότι το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο της Ε.Ε. δεν επιτρέπει τέτοιου είδους παρεμβάσεις και ότι το μόνο που μπορεί να γίνει είναι αλλαγές διαρθρωτικού τύπου που θα επιτρέπουν την ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών, π.χ. μέσω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών ή κάποιων περαιτέρω φοροελαφρύνσεων που θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα.
Με το διεθνές οικονομικό περιβάλλον να είναι βεβαρημένο και τον νέο Πρόεδρο των ΗΠΑ να απειλεί να το… επιβαρύνει ακόμα περισσότερο, επιβάλλοντας δασμούς και στην Ε.Ε., η λογική της… άμυνας στην οικονομική πολιτική μοιάζει ως η πιο λογική προσέγγιση, τουλάχιστον μέχρι να φανεί πού θα κάτσει η μπίλια, ας πούμε, με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Από την άλλη, βέβαια, όπως παραδέχθηκε και ο Μητσοτάκης στη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1, η «δυσθυμία» των πολιτών είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Επίσης, μπορεί ο ίδιος να θεωρεί ότι μέσα στα δυόμισι χρόνια θητείας που έχει μπροστά της η κυβέρνηση έχει τον χρόνο να αλλάξει το κλίμα, ωστόσο, αναγνωρίζεται ότι η υπομονή μιας χώρας που πέρασε σχεδόν 15 πολύ δύσκολα χρόνια έχει όρια.
Με απλά λόγια, ένα κακό σενάριο που εξετάζεται από την κυβέρνηση είναι κάποια στιγμή οι ίδιοι οι πολίτες να αμφισβητήσουν το… αναπόφευκτο της Ν.Δ. και να στραφούν προς άλλα κόμματα, ιδίως αν αυτά έχουν καταφέρει συν τω χρόνω να διαμορφώσουν μια εναλλακτική κυβερνητική πρόταση που να φαντάζει και πειστική και ρεαλιστική, αλλά και καλύτερη από αυτή της Ν.Δ.
Φυσικά, το αν μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο κανείς δεν έχει τη δυνατότητα να το προβλέψει. Ωστόσο, ως λόγος προβληματισμού δεν μπορεί να αγνοηθεί και θα συνεχίσει να αποτελεί παράγοντα του πολιτικού αλγόριθμου των σχεδιασμών της κυβέρνησης.
Διαβάστε επίσης:
Σταϊκούρας: 500.000 επιβάτες χρησιμοποίησαν ως τώρα το μετρό της Θεσσαλονίκης (video)
ΠΑΣΟΚ: Κατέθεσε δυο τροπολογίες για κατώτατο μισθό και επαναφορά διαιτησίας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ | topontiki.gr