Η σταδιακή αντικατάσταση των χάρτινων δελτίων αποστολής με ψηφιακά δελτία, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής για τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας διακίνησης αγαθών, εισάγει αυστηρούς ελέγχους και πρόστιμα που φτάνουν μέχρι και τα 10.000 ευρώ.
Η νέα αυτή προσέγγιση επιτρέπει στην ΑΑΔΕ να παρακολουθεί τη διακίνηση των εμπορευμάτων σε πραγματικό χρόνο, εξασφαλίζοντας καλύτερη ανιχνευσιμότητα και περιορίζοντας τη φοροδιαφυγή που συνδέεται με την έλλειψη εποπτείας των παραστατικών.
Οι επιχειρήσεις που δεν συμμορφώνονται και συνεχίζουν να διακινούν αγαθά χωρίς την έκδοση των απαραίτητων ψηφιακών δελτίων αποστολής θα αντιμετωπίσουν σημαντικά πρόστιμα. Αυτά θα κυμαίνονται από 5.000 ευρώ έως 10.000 ευρώ, ανάλογα με το λογιστικό σύστημα που τηρούν. Για τις επιχειρήσεις με απλογραφικό σύστημα, το πρόστιμο αυξάνεται από 500 ευρώ σε 5.000 ευρώ, ενώ για εκείνες με διπλογραφικό σύστημα, το πρόστιμο θα φτάσει τα 10.000 ευρώ.
Η εφαρμογή των προστίμων και των νέων κανονισμών θα γίνει σταδιακά, δίνοντας έτσι στις επιχειρήσεις την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις απαιτήσεις του νέου συστήματος και να προετοιμαστούν για την πλήρη εφαρμογή του.
Η απόφαση για τις προθεσμίες εφαρμογής του μέτρου υπογράφεται από τον υφυπουργό Οικονομικών, Χρίστο Δήμα, και τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, και καθορίζει το χρονοδιάγραμμα της εφαρμογής της ψηφιακής παρακολούθησης της διακίνησης αγαθών:
Επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, καθώς και εκείνες που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων, ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών υλικών και παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου, θα είναι οι πρώτες που θα εκδώσουν ψηφιακά δελτία αποστολής και θα τα διαβιβάζουν στην πλατφόρμα myDATA:
Προαιρετικά έως και 31 Μαρτίου 2025
Υποχρεωτικά από 1 Απριλίου 2025
2. Υπόλοιπες επιχειρήσεις θα εκδίδουν ψηφιακά δελτία αποστολής:
Προαιρετικά έως και 30 Σεπτεμβρίου 2025
Υποχρεωτικά από 1 Οκτωβρίου 2025
Μετά την 1η Μαΐου και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025, όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαβιβάζουν τα δεδομένα σχετικά με τη διακίνηση, τις μεταφορτώσεις και την παράδοση αγαθών στην πλατφόρμα myDATA, με προαιρετική υποβολή. Από την 1η Οκτωβρίου 2025, η υποβολή των δεδομένων θα είναι υποχρεωτική για όλες τις επιχειρήσεις, χωρίς εξαιρέσεις. Παράλληλα, θα θεσπιστούν εξαιρέσεις για περιπτώσεις που δεν απαιτείται η έκδοση ψηφιακών παραστατικών διακίνησης.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης εφαρμογής του μέτρου, στο επίκεντρο θα βρεθούν οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω των 200.000 ευρώ, καθώς και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων, φαρμακευτικών και ιατρικών προϊόντων, οικοδομικών υλικών και ελαιόλαδου.
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις που θα επηρεαστούν από την εφαρμογή του μέτρου είναι οι εξής:
Κατασκευή ξυλουργικών προϊόντων για οικοδομικές ανάγκες
Παραγωγή καυσίμων, λιπαντικών ελαίων και αερίων
Παραγωγή φαρμακευτικών προϊόντων
Κατασκευή πλαστικών και κεραμικών οικοδομικών υλικών
Παραγωγή τσιμέντου και δομικών προϊόντων από σκυρόδεμα
Χονδρικό εμπόριο προϊόντων όπως ελαιόλαδο, φαρμακευτικά προϊόντα και καύσιμα
Λιανικό εμπόριο καυσίμων και ιατρικών προϊόντων
Με την εφαρμογή του νέου συστήματος εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί η διαφάνεια στην αγορά και θα κλείσουν «παράθυρα» φοροδιαφυγής, ενώ ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ψηφιοποίησης του επιχειρηματικού τομέα. Η εφαρμογή των ψηφιακών δελτίων αποστολής θα δώσει την δυνατότητα στην ΑΑΔΕ για αποτελεσματικότερη παρακολούθηση των συναλλαγών, καλύτερη παρακολούθηση της ροής αγαθών σε πραγματικό χρόνο, διασφαλίζοντας τη φορολογική συμμόρφωση και την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης εμπορευμάτων.
Διαβάστε επίσης:
Βουνό από εκκρεμότητες και υποχρεώσεις για εκατομμύρια φορολογούμενους έως το τέλος του 2024
Μητσοτάκης στο Greece Talks: Στόχος είναι όποιος επισκέπτεται την Ελλάδα να επιστρέφει
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | topontiki.gr