Από την 1η Δεκεμβρίου 2024, η ΑΑΔΕ εισάγει ένα καινοτόμο ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης για τη διακίνηση καυσίμων, φαρμακευτικών προϊόντων, ιατρικών αναλώσιμων, οικοδομικών υλικών και ελαιόλαδου, επηρεάζοντας συνολικά 155.415 επιχειρήσεις. Αυτή η νέα διαδικασία στοχεύει στην ενίσχυση της διαφάνειας και στη μείωση της φοροδιαφυγής μέσω της ψηφιακής καταγραφής των διακινήσεων.
Η ΑΑΔΕ έχει ήδη αποστείλει ενημερωτικά emails στις επιχειρήσεις που θα είναι υποχρεωμένες να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Η εφαρμογή του μέτρου θα γίνει σταδιακά σε δύο περιόδους:
Πρώτη Περίοδος (1 Δεκεμβρίου 2024)
• Υποχρεωτική εφαρμογή για:
o Επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, όπως προκύπτει από τις φορολογικές δηλώσεις του 2022.
o Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων, ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και συναφών υλικών, καθώς και στην παραγωγή, τυποποίηση και εμπορία ελαιόκαρπου και ελαιολάδου, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων.
Αυτές οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά και να διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA. Παράλληλα, οι λήπτες των αγαθών θα ενημερώνονται αυτόματα, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων μέσω σάρωσης QR Code που θα απεικονίζονται στα παραστατικά.
Δεύτερη Περίοδος (1 Απριλίου 2025)
• Επέκταση της υποχρέωσης:
o Από την 1η Απριλίου 2025, το μέτρο θα επεκταθεί σε όλες τις επιχειρήσεις. Εκτός από την ψηφιακή έκδοση παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA, οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων/μεταφορτώσεων. Οι παραλαβές αγαθών θα γίνονται με σάρωση QR Code, ενώ θα απαιτείται και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Δημόσιος Τομέας
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, τα δεδομένα από τη διακίνηση αγαθών που διενεργείται από δημόσιες αρχές (Δημόσιο, Περιφέρειες, Δήμους) θα διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην πλατφόρμα myDATA. Αυτό σημαίνει ότι οι δημόσιες υπηρεσίες θα ενσωματωθούν στο νέο ψηφιακό σύστημα, βελτιώνοντας τη διαφάνεια και τη λογοδοσία των δημοσίων δαπανών.
Εξαιρέσεις από την Εφαρμογή
Από την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:
• Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ).
• Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής (φυσικό αέριο, ύδωρ, ηλεκτρικό ρεύμα).
• Διακινήσεις που γίνονται από τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση των εργασιών τους.
• Διακινήσεις από γραφεία τελετών και μεταφορά παγίων ή κινητού εξοπλισμού κατά τη διάρκεια αλλαγής επαγγελματικής εγκατάστασης.
Διαδικασία Διαβίβασης Παραστατικών
Οι διαδικασίες για τη διαβίβαση παραστατικών είναι οι εξής:
• Ο εκδότης παραστατικών θα διαβιβάζει δεδομένα στα myDATA σε πραγματικό χρόνο, πριν την έναρξη της διακίνησης των αγαθών.
• Σε περίπτωση παραλαβής αγαθών, οι εκδότες θα διαβιβάζουν τα παραστατικά κατά την παραλαβή τους.
• Αν υπάρξουν αποκλίσεις κατά την παραλαβή, οι εκδότες θα πρέπει να διαβιβάσουν τα σχετικά παραστατικά εντός 15 ημερών.
• Ο λήπτης παραστατικών θα καταγράφει την παραλαβή με σάρωση του QR Code σε πραγματικό χρόνο.
• Σε περιπτώσεις παραλαβής από αλλοδαπούς εκδότες, τα σχετικά παραστατικά θα πρέπει να διαβιβάζονται μέχρι την 20η ημέρα του επόμενου μήνα.
Πρόστιμα
Για την μη έκδοση παραστατικών διακίνησης, τα πρόστιμα είναι τα εξής:
• 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχειρήσεις με απλογραφικό λογιστικό σύστημα.
• 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχειρήσεις με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Αυτές οι νέες ρυθμίσεις στοχεύουν στην ψηφιακή αναβάθμιση και στη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, προσφέροντας μεγαλύτερη διαφάνεια και ασφάλεια στην ελληνική αγορά.
Διαβάστε επίσης
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | topontiki.gr